SM-liigan kurinpitotuomiot

Keskustelua Liigasta ja sen tapahtumista.
Suosikkijoukkue: Diskos

Re: Kyseenalaiset taklaukset, sikailut & kurinpito 2015-16

ViestiKirjoittaja huntteri » 05.09.2015 11:50

DrMultihunter kirjoitti:... Semir Ben-Amor...

Ko. ihmisjäte on antanut näyttönsä jo aikoja sitten. Pthyi.
"My father warned me about men and booze... but he never said anything about women and cocaine." -Tallulah Bankhead

Suosikkijoukkue: SaiPa, Toronto Maple Leafs

ViestiKirjoittaja Lonkkataklaus » 06.09.2015 09:45

Kyseisen pelaajan kohdalla en ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että hän ei aina haluaisi vahingoittaa vastustajaa. Aivan järjetön taklaus. Taklaus tulee vähän kuolleesta kulmasta, hyökkäysalueen vaarattomalla alueella ja luistimet nousevat jäästä vielä kaiken kruunuksi, olkoon vaikka kuinka vahinko tai tahallista. Näihin tuomiohin saattaa hyvinkin tulla SBA-lisä ja sen tämä pelaaja on ansainnut ihan omalla toiminnallaan. Saa nähdä, milloin joutuu itse maalitauluksi.
Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.

Suosikkijoukkue: YLLÄPITO

ViestiKirjoittaja Multi » 06.09.2015 09:49

Lonkkataklaus kirjoitti:Kyseisen pelaajan kohdalla en ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että hän ei aina haluaisi vahingoittaa vastustajaa. Aivan järjetön taklaus. Taklaus tulee vähän kuolleesta kulmasta, hyökkäysalueen vaarattomalla alueella ja luistimet nousevat jäästä vielä kaiken kruunuksi, olkoon vaikka kuinka vahinko tai tahallista. Näihin tuomiohin saattaa hyvinkin tulla SBA-lisä ja sen tämä pelaaja on ansainnut ihan omalla toiminnallaan. Saa nähdä, milloin joutuu itse maalitauluksi.

Jatkoajan puolella Eikka on käynyt tämän taklauksen läpi niin miten itsekin taklauksen näin, en osannut vaan artikuloida.

Eikka86 kirjoitti:SBA taklaus osuu suoraan päähän tilanteessa, jossa vastaanottaja ei voi taklausta havaita. Kyseessä tuskin oli varsinainen vahingoittamisyritys, kuvamateriaalin perusteella taklatun liike jatkui kiekon luopumisen jälkeen sivulle ja taklaava ei ehtinyt mukaan. Kyseessä olisi ollut kaunis ja laillinen taklaus, jos SBA olisi ollut vajaan metrin enemmän sivussa ja saanut kontaktin ylävartaloon.

Keskialueen taklausten ongelma ja vaativuus tulee hyvin ilmi tässä taklauksessa, harvassa on puhtaan taklauksen osaajat.

Taklaajalla on vastuu tässä kohtaa (toki pelaajien kannattaa pohtia, onko järkevää syöttää keskelle kenttää pelaajalle, joka ei voi nähdä vastustajan karvaajaa ja onko järkevää ottaa kiekko vastaan näkemättä keskialueelle mutta tietäen luultavasti siellä jonkun karvaavan) ja luultavammin jokunen peli tulee kärsittävää. Uskoisin tämän näyttelevän roolia ainakin tuomarilinjauksissa tulevan kauden osalta.

Eli taklaus oli ulosajon arvoinen, muttei mielestäni tahallinen ja törkeää tuosta ei saa vaikka miten vaahtoisi.

Salming

Re: SM-liigan kurinpitotuomiot

ViestiKirjoittaja Salming » 28.10.2015 18:27

http://liiga.fi/uutiset/2015/10/28/liig ... pelikielto

Tuppuraiselle neljä ottelua pelikieltoa. Aika odotetunlainen pelikielto pituuden suhteen ja olen itse aika samoilla linjoilla Liusjärven kanssa perustelujen suhteen.

Suosikkijoukkue: TURKU, Minnesota Wild

ViestiKirjoittaja Jack » 20.02.2016 10:21

Mitäs jengi on mieltä näistä? Byers kurinpitokäsittelyyn, Lassenin nouto ei aiheuttanut jatkotoimenpiteitä. Ja taas mentiin isosti metsään, hyvä Liiga.

Byersille voisi hyvin iskeä lopun runkosarjan mittaisen kakun.

https://www.youtube.com/watch?v=1rsYD2rkTcY
Aurinkokuningas: "vaihdetaan klubin takkia, tuu sä koutsaamaan, luo se buumi tonne, mä tulen sinne jakamaan noit viisauksii sinne ylen lämpimää officee."

Ylläpitäjä
Suosikkijoukkue: HIFK, Montreal Canadiens

ViestiKirjoittaja Dev » 20.02.2016 10:31

Lassenin tilanteesta olisin antanut kanssa pelikieltoa, koska käsien kanssahan mies tuossa haki Löfquistin päätä. Mielestäni selvä vahingoittamisyritys. Byersille antaisin 10 ottelua pelikieltoa, koska onhan toi nyt aivan järjetön taklaus. Ei se ihan kunnolla päähän osu, mutta kaikesta näkee, että yritys osua kupoliin on kova, kun on tollanen tiikerinloikkakin vielä taklauksessa mukana.

Pelicansille organisaationa 10 000 - 25 000€ sakko, koska samalla tavalla IFK:ta ja Jokereita on aikoinaan sakotettu näistä samantyyppisistä sekoiluista.
- Olen aina IFK

Ylläpitäjä
Suosikkijoukkue: HIFK, Montreal Canadiens

ViestiKirjoittaja Dev » 03.03.2016 17:39

Joonas Järvisen ja Karvisen (mikä vittu sen etunimi on?), sekä Matt Generouksen ja Tommi Tikan välienselvittelyt eivät johda jatkotoimenpiteisiin. Näin kertoileepi liiga twitterissä.

Hyvä näin, koska periaatteessa noi oli sponttaaneja, tai no ainakin Järän ja Karvisen matsi. Generouksen matsissakin Tikka veti kovan poikkarin Gene-Matille ja huuteli että "wanna go".

E: Gene-Matilla tosin tuli kymppitili täyteen. Noh, onneksi reservissä on vielä liigatason puolustajia Miihkali Tepon muodossa.
- Olen aina IFK

Suosikkijoukkue: Oulun Kärpät

ViestiKirjoittaja Nestori » 06.04.2016 22:47

Väärä ketju, mutta :fuckyou: kaikille.

Mua vituttaa ihan kybällä tää mediashow koskien Kärppien suosimista ja Pikkaraisen itkupotkuraivareitten (jep TPS:lle silti nauretaan) aloittamaa paskanjauhantaa koskien jäähyjen viheltämistä. Tapola jatkaa ihan täysillä ja oikeesti ilman mitään faktoja. Ok, myönnän, että jäi viheltämättä vika matsissa esim. Keräsen ryntäys ja ehkä joku toinenkin. HERÄTYS! Niin jäi viheltämättä jokunen Tapparankin jäähy? Sama TPS-sarjassa. Jäi viheltämättä Kärppä-jäähyjä, mutta jos linja olisi ollut yhtä tiukka kuin Rönn lupasi tuomari-infossa, niin TPS olisi saanut eka pelistä lähtien tuplasti enemmän pikkukakkosia. Vittu mitä paskaa kannattajat joka puolella heittää. Tuomareitten pitäis nähdä joka vitun koiruus, mitä joku puberteettipervertikko veivaa 100X Applellaan? Get serious! Dumareilla ei ole still-kuvia käytössään urpot! :fuckyou:

Mä olen nyt kahta sarjaa (onnistuneen sarjaohjelman laadinnan ansiosta) seurannut ja ei tuo toinen sarja ole sen kummoisempi kuin Kärpät-Tappara-sarjakaan? Samalla tahdilla valmentajat itkevät dumareille ja selviä jäähyjä jää viheltämättä?

Nyt herääkin kysymys, että "MIKSI DUMARIT SUOSIVAT VAIN JA AINOASTAAN KÄRPPIÄ?" Mitä hyötyä tuomarit saavat ihan konkreettisesti sillä, että viheltävät Kärppien puolesta?

Joku viisaampi voi tämän kysymyksen minulle avata?
Oulun Kärpät

ViestiKirjoittaja Nestori » 06.04.2016 22:52

Tuplaan sen verran, että miten luulette HIFK-fanien suhtautuvan Hippoksella annettuihin jäähyihin ja tottakai toisinpäin? Sama homma Hakametsässä ja Raksilassa. Yleisö huutaa ja ulvoo ja dumarit on keskellä helvettiä? ;)
Oulun Kärpät

Suosikkijoukkue: Rauman Lukko ja Liverpool FC, Danish Dynamite

ViestiKirjoittaja Lukko1936 » 06.04.2016 23:11

Nestori kirjoitti:...

Siis voi jumalauta, että itsellä keittää yli saman asian kanssa. Mennyt ihan naurettaviin mittoihin tuo keskustelu Kärppien "suosimisesta". Ei tule heti mieleen rasittavampaa ilmiötä suomijääkiekon parissa hetkeen. Marjamäki tekee sitä ja tätä ja kaikki on väärin ja puolen Suomen joukkuetta suositaan. Selinit ja Pikkaraiset ja Tapolatkin itkevät medialle kuin 10-vuotiaat pikkulapset, joiden karkkipäivä on peruuntunut. Somessa ollut varsin raskasta luettavaa viime aikoina, kun koko maailma naapurin koiraa myöten on Kärppien puolella jne.
Here comes the yellow and blue.

Suosikkijoukkue: Kärpät , KooKoo

ViestiKirjoittaja käppä » 06.04.2016 23:58

Täällä ihan sama homma ja sen takia olen kyllä median lukua vähentänyt, koska ei sitä vaan kestä. Eksyppä esim. facebookissa jonnekkin uutiseen mikä koskee Kärppiä tai jotain tuomarin ratkaisua. Niissä juuri on eniten kommentteja ja kaikki koskevat sitä kuinka Kärppiä suositaan, Junno maksanut tuomarit ja Kärpät halutaan mestaruuteen. Joo, kyl mä ymmärrän, että Kärpät on voittanut 2 mestaruutta peräkkäin ja yleensä silloin moni haluaa että häviät jne. Kuten esim. jalkapallossa HJK voitti ties kuinka monta mestaruutta putkeen niin kyllähän viime kaudella niille naureskeltiin kun eivät nyt voittaneetkaan. Okei, se ei kuitenkaan vastaa ihan samaa kuin tämä tapaus. Myös useat toimittajat kirjoittavat ihan suoraan/rivien välistä, että Kärppiä taas suosittiin.

Kaikkihan oikeastaan lähti siitä TPS:n riehumisesta missä kolme pelaaja lensi ulos. Lopputulos oli oikeastaan se(toki tepsille naureskeltiin), että Kärpistä tuli tästä se pahis. Esimerkiksi Rantanen kirjoitti, että Kärpät on liigan pyhä lehmä(?!) jonka linkitinkin tuonne "pitäisikö itkeä vai nauraa"-ketjuun. Toki Rantasen juttuja ei nyt varmaan kukaan ota tosissaan. Enkä ymmärrä tuota kitinää Marjamäestäkään, koska kyllä mä nyt oon nähny kauden aikaan jokasen valmentajan juttelevan tuomareille enemmänkin. Toki tuo (ainakin luulin) on sellaista, että yritetään horjuttaa keskittymistä jne. Tuo nyt alkaa kuitenkin mennä jo reippaasti yli. En toki usko, että tämä Marjamäkeen tai Kärppiin mitenkään vaikuttaisi, mutta onhan tuo nyt aika...

Välillä tuntuu, että puoli Suomea(pl.Kärppäfanit) on Kärppiä vastaan ja Kärpät "huijaa". Sen takia itse ainakin koitan välttää sellaisia uutisia jotka viittavat jotenkin kyseiseen aiheeseen. Facebook kommentteja nyt ei varsinkaan mennä lukemaan, koska siellä on sellaista maailman tietäjää.
#13 Julius Junttila - #23 Joonas Kemppainen - #72 Joonas Donskoi

Liigagurun mestaruus 2014-2015
Liigagurun hopeaa 2015-2016

Suosikkijoukkue: TPS - On vain 1 Pool, Klopp och Kungen

ViestiKirjoittaja ArchieBunker » 07.04.2016 07:36

Ainahan hallitseva ja dominoiva mestari, useammalta kaudelta tai jopa dynastia on ollut kyrpä. Kuokkaan ottavat nassuttaa, lyödään vyön alle ja kaikki kaapit katsotaan, että löytyykö mitään, mistä voisi mediassa huorata, sodan ollessa julmaa ja ratsuväen raakaa. 2010-luvulla somessa ja 20 vuotta sitten, vanhanliiton aikaan savumerkeillä, helppoa. Se saattaa tuntua kestämättömältä ja vituttaa, mutta se vain pitää niellä, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Olkaa ylpeitä omistanne, kova jengi, mahdollisesti päätyyn asti ja vastaanottava osapuoli, kannattajineen näkee, että kuka edelleen on kuka ..

Kannu nousee, paiskataan kättä, valot sammuu, pöly laskeutuu ja ensi kaudella sama homma. Näkisin, että näin se vain menee ...
Hetken kestää elämää ja sekin synkkää, ja ikävää ..

... Kuuluu perkeleellinen pulina, ketä ne mahtaa olla? .. Ketäs luulisit olevan ...

"Meillä suvussa on ollut tapana, ettei omia asioita valitella. Mieluummin otan moottorisahan ja lähen vetämään tukkia niin pitkään, että helpottaa." - Seppo Räty

ViestiKirjoittaja Nestori » 07.04.2016 11:21

ArchieBunker kirjoitti:...Kuokkaan ottavat nassuttaa, lyödään vyön alle ja kaikki kaapit katsotaan, että löytyykö mitään, mistä voisi mediassa huorata, .

Tottakai tilanne on näin joka vuosi, mutta se mikä mua eniten risoo tässä jutussä, on se, että tää on ikäänkuin valtakunnallinen ajojahti Kärppiä ja Marjamäkeä kohtaan. Selin, Pikkarainen, Tapola, Rantanen, muistaakseni Maikkari jne. jne. Aika iso joukko mussuttaa ja jossain vaiheessa valheet muuttuvat faktoiksi. Näin on mielestäni käynytkin ja nyt jokainen teksti-tv:stä tulokset katsova "kiekkoasiantuntija" huutaa muun Suomen kärsivän vääryyttä Kärppiä suosivasta tuomarilinjasta. Ihan vain siksi, että joku Vesa Rantanen tekee työnsä erinomaisesti ja kirjoittaa jutun, jolla saadaan tuhansia klikkauksia IS:n nettilehteen. Juttuhan ei millään muotoa perustunut mihinkään faktoihin, mutta sen vaikutus yleiseen mielipiteeseen oli valtaisa. Samalla Rantanen lopetti kertaheitolla ne syyttelyt, että mediakin kulkee Marjamäen talutushihnassa. Tämä lieneekin jutun oikea tarkoitus. Oli miten oli, niin Kärpät ja Marjamäki ovat syyllisiä kaikkeen mitä kiekkomaailmassa tällä hetkellä tapahtuu.

Mulla menee noitten mussuttajien logiikka ihan ohitse. Toiset sanovat, että dumarit kulkee talutusnuorassa koska Marjamäki on tuleva maajoukkueen valmentaja. No mitä huttua se dumareihin vaikuttaa? Ei se Marjamäki niitä joukkueeseen valitse tai vapalippuja maaotteluihin jaa. Marjamäen seurustelukerho? Jep jep, näyttäkää mulle yksikin valmentaja, joka ei näitä juttutuokioita järjestä dumareitten kanssa. Valtonen, Törmänen, Tapola, Selin, Virta, Nurminen, Matikainen, Virtanen, Aho, Tuokkola, Arvonen, Heikkilä, Dufva, Rautakallio, Mattila. Tuliko kaikki? Jokainen valmentaja näistä em. on pitänyt palaveria dumareitten kanssa kesken matsin. Toisilla pitää pokka paremmin, toiset huutavat naama punaisena vittusaatanaa, mutta tyylistä viis. Jokainen pitää palavereja, mutta VAIN Marjamäki on suuri syntinen Saatana. Oikea Belsebuubi.

Kaudelle 2015-2016 kurinpito teki seuraavat linjaukset:

- Yleisesti kurinpidon rangaistusharkinnassa kiinnitetään huomiota tekojen tahallisuus- tai tahattomuus-aspektiin sekä pelaajaturvallisuuteen.

- Päähän kohdistuneet taklaukset ovat edelleen korostuneen huomion kohteena. Samoin kiinnitetään huomiota tilanteen ulkopuolelta kolmantena pelaajana tehtyihin taklauksiin, joihin taklattu pelaaja ei pysty varautumaan.

- Loukkaantumisen vaikutus rangaistuksiin. Loukkaantuminen ei johda lisärangaistuksiin, jos taklaus itsessään on ollut puhdas ja mitään sääntörikettä ei ole havaittu. Kiekollisen pelaajan vastuulla on aina suojella itseään ja tiedostaa mahdollisuus tulevansa taklatuksi.

- Aiemmat Liigan kurinpitomenettelyssä määrätyt pelikiellot ovat rangaistuksen koventamisperuste. Rangaistusharkinnassa pelaajan kurinpitohistoriaa tarkastellaan kuluvalta ja kolmelta edelliseltä kaudelta.

Tuossa kurinpidon linjaukset tälle kaudelle. Aika selkeää tekstiä ja mun mielestä dumarit on onnistuneet tällä kaudella vähintäänkin kohtalaisesti tän linjan mukaisesti viheltämään. Virheitä tulee ja menee, mutta niin se on ihan kaikkialla maailmassa. Kukapa meistä työnsä pystyy päivästä toiseen tekemään ilman yhtäkään virhettä? Erotuomaripomo Jyri Rönn sanoi ennen playoffeja pidetyssä infossa (jossa muuten olivat mm. herrat Selin ja Tapolakin), että playoffeissa tuomarilinja EI TULE MUUTTUMAAN runkosarjasta, vaan rikkeet vihelletään pois. Hyvä päätös, sillä se mahdollistaa hyvän jääkiekon pelaamisen, eikä tarvitse katsoa sitä roikkumista ja estämistä, jota toiset joukkueet harrastavat enemmän ja toiset vähemmän. Mun mielestä Ari Vallin kiteyttää koko homman osuvasti: "Älä anna dumarille aihetta viheltää." Jos vedät poikkarilla, niin seurauksena on usein jäähy. Jos laitat sen mailan jalkojen väliin --> jäähy. Jos nappaat olkapäästä kiinni hidastaaksesi vastustajan menohaluja --> jäähy. Mun mielestä aika helkutin yksinkertaista. Ja muistakaa veljet ja siskot, nää tilanteet tulee tuomareille silmänräpäyksessä ja ne katsovat peliä eri kuvakulmasta kuin te ja niillä ei ole käytössään hidastuskuvia, jota ruutu ruudulta voi kelata.

Ja vielä loppuun kysymys. Miksi playoffeissa pitäisi pelata eri säännöillä kuin runkosarjassa? Että saataisiin nähdä kahvakiekkoa? Estämisiä? Loukkaantumisia? Jotain muuta? Ainakin meikäläinen haluaa nähdä hyvää jääkiekkoa ja sitä on nyt tarjottukin. Nopeaa luistelua, upeita maaleja, kovia taklauksia, naamanhierontaa, tunteita, tasaista vääntöä, kaikkea ja vieläpä sääntöjen puitteissa. Miten peli muka muuttuisi paremmaksi, jos linjaa löysättäisiin? Saa nytkin pelata kovaa, jos sen tekee sääntöjen puitteissa. Ei jokaisesta torikokouksesta maalin edessä joudu jäähylle tai jos tuleekin, niin ne on yleensä Salomonin tuomioita. Miksi pitäisi yhtäkkiä pelata jollain viidakon säännöillä? Ei mee mulla jakeluun.

Eletään poijjaat ja smirkulit vuoden parasta aikaa ja joka päivä tulee huippulätkää. Nautitaan siitä... sääntöjen puitteissa. :)
Oulun Kärpät

Suosikkijoukkue: TURKU, Minnesota Wild

ViestiKirjoittaja Jack » 23.04.2016 14:14

Miten meni Liiga niin noin niinkun omasta mielestä. Eilisen tapahtumista Zaborskylle yhden ottelun pelikielto ja Tapparan Mäntylä selvisi puhtain paperein hyppytaklauksesta suoraan päähän. Ei jumalauta. :wawe:

En. Vaan. Voi. Käsittää.
Aurinkokuningas: "vaihdetaan klubin takkia, tuu sä koutsaamaan, luo se buumi tonne, mä tulen sinne jakamaan noit viisauksii sinne ylen lämpimää officee."

Suosikkijoukkue: HC Giants

ViestiKirjoittaja HollolanJätti » 10.10.2016 10:21

Mielenkiinnosta että mitäs mieltä tällä palstalla ollaan lauantain SaiPa-Pelicans ottelussa tapahtuneista Saku Salmisen polvitaklauksesta Hannes Björniseen ja Brett Carsonin ja Iikka Kangasniemen tilanteesta? Kummastakaan ei siis tullut pelikieltoa.

Omasta mielestä tuosta Salmisen polvitaklauksesta olisi voinut pari kolme peliä antaa, nythän käy älyttömän hyvä tuuri ettei tuo osu suoraan polveen vaan lähinnä reiteen, koska polveen napsahtaessa olisi Björniselle ollut tiedossa pitkä sairasloma. Kurinpidon päätökseen taisi vaikuttaa se ettei Björninen loukkaantunut vakavasti.

Tuo Carson-Kangasniemi tilanne on aiheuttanut Jatkoajan puolella melkoisen sodan, jossa Pelicansin porukat pitävät tilannetta tahallisena ja rangaistavana, kun taas SaiPan porukat pitävät tilannetta puhtaana. Täytyy myöntää, että itse olen aika rajoilla tilanteen suhteen. Omaan silmään tuo on täysi vahinko, eikä kyseessä ole monen lahtelaisen huutama tahallinen teloitusyritys. Päähänhän tuossa Carsonin käsivarsi Iikkaa kopsahtaa, joka toki osin johtuu Iikan pituudesta, mutta videolta näkyisi omaan silmään pieni käsivarren ojennus Iikkaa kohden juuri ennen kontaktia. Sääntökirjan mukaanhan "Ei ole olemassa sellaista tekoa kuin puhdas taklaus päähän. Jokainen tahaton tai tahallinen suora osuma vastustajan pään tai kaulan alueelle tulee rangaista." Sitten tuleekin se paradoksi että mikä taas luetaan taklaukseksi ja mikä ei. Tämä tilannehan ei joutunut kurinpidon käsiteltäväksi, itse antaisin tästä yhden pelin kakkua, koska kuitenkin päähän kopsahtaa kyynärpää ja ojennettuna perille.
"Tää on äijien laji, vaikka joitain hiirulaisia bisneksessä pyöriikin." -Pasi Nurminen

EdellinenSeuraava

Paluu Liiga