Sääliplayoffit - Kyllä vai ei?

Keskustelua Liigasta ja sen tapahtumista.

Runkosarjan kahdeksan parasta suoraan puolivälieriin
17
53%
Villi-kortti -kierros ehdottomasti pidettävä mukana
15
47%

Ääniä yhteensä : 32
Suosikkijoukkue: Oulun Kärpät

Re: Säälipleijarit 2013 - Ketkä kymmenen joukkoon?

ViestiKirjoittaja Nestori » 10.03.2013 22:03

On se vain niin jännää...

Koodi: Valitse kaikki
1. Jokerit  59 110
2. Tappara  59 105
3. JYP      59 102
4. Ässät    59 100
5. KalPa    59 94
6. HPK      59 94
-------------------------------
7. HIFK     59 91
8. Kärpät   59 91
9. Lukko    59 86
10.SaiPa    59 86
-------------------------------
11.Pelicans 59 83

Jäljellä olevat ottelut: Blues - KalPa, HIFK - Ilves, Jokerit - HPK, Kärpät - JYP, Lukko - SaiPa, Tappara - Pelicans, TPS - Ässät.

Tässähän riittää jossiteltavaa vaikka miten. Jokaisessa ottelussa riittää ainakin sille toiselle joukkueelle panosta. Ainoastaan Turun ottelulla ei varsinaisesti ole vaikutusta säälipleijarijoukkueiden sijoituksiin.

Jos ajattelen oman joukkueeni eli Kärppien kannalta tätä hommaa, niin ideaali tilanne olisi se, että Kärpät voittaa JYPin varsinaisella peliajalla ja KalPa ja HPK häviäisivät omansa varsinaisella. Tällöin Kärpät nousisi vähintään kuudenneksi ja ei tarvitsisi välittää Helsingin vanhan hallin ottelun tuloksesta lainkaan. En jaksa itse olla niin optimistinen, että uskoisin ihan täysin moiseen skenaarioon. Voitto JYPistä on ihan mahdollisuuksien rajoissa, mutta KalPan ja HPKn konttaaminen edellä on vain haaveajattelua. Kärppien ja JYPin matsit ovat olleet tiukkoja tällä kaudella(kin) ja molemmat tiimit ovat voittaneet kotiottelunsa.

Tosin jos HIFK lähtee takki auki Ilvestä vastaan, niin sille voi käydä ohraisesti. Ipa on neljän ottelun voittoputkessa ja sen peli on Tampereelta kuultujen juttujen perusteella parantunut Tuokkolan alaisuudessa huomattavasti. HIFK taas on keskittynyt Devin ja muiden "hifkiläisten" mukaan tiukasti vastaiskuihin ja oman pään tiiviseen tilkitsemiseen nurkkaanohjauksineen yms. Tän ottelun ratkaisupointti on, että kumman joukkueen pelaajien asenne on kohdillaan. HIFK taistelee paikasta kuuden joukkoon ja Ilveksen pitää valmistautua karsintoihin. Kummallakaan ei oikeasti ole varaa ryhtyä lepsuilemaan.

Blues-KalPa mua mietityttää hieman. Espoolaisten kausi on nyt saunailtaa vaille valmis. Riittääkö kauden viimeiseen matsiin minkäänlaista ammattiylpeyden hitustakaan? KalPalla panosta riittää ja ennakkoon ajateltuna kuopiolaiset nappaavat tästä suht helpot kolme pistettä. Vierasottelu on kuitenkin vierasottelu ja ei KalPa ole mitenkään ylivoimainen Bluesia vastaan tällä kaudella ollut. KalPalle riittää kuitenkin se yksikin piste varmistamaan paikan kuuden joukossa, joten katellaan miten käy?

Jokerit-HPK ottelupari on myös ollut tasainen koko kauden ajan. Tässäkin parissa on loppukädessä kyse vain helsinkiläisten ammattiylpeydestä. Runkosarjan voitto on varma ja nyt olisi aikaa hieman lepuuttaa avainpelaajia ja hoidella pienet loukkaantumiset kuntoon. Kerholla tilanne on toinen. Joukkue tarvitsee sen yhden pisteen varmistaakseen paikkansa kuuden joukossa. Tähänkin pariin saadaan parempaa selvyyttä vasta tiistaina joukkueiden julkaistessa kokoonpanonsa.

Tampereella Tappara kuulostelee, että miten muualla pelataan ja Pelsut taistelee kynsin hampain paikasta auringossa. Siinä on ottelun juoni. Tappara tarvitsee yhden pisteen varmistaakseen runkosarjan kakkostilan ja Pelicans tarvitsee 3 pistettä + apua raumalaisilta noustakseen sääleihin mukaan. Pelsut on olleet Tapparalle hankala vastustaja tällä kaudella, joten ei tamperelaisten voitto ole mitenkään kirkossa kuullutettu.

Sitten se viimeinen pari uunista ulos. Lukko-SaiPa. Tämän ottelun lopputulosta on vaikea ennustaa. Lähtökohdat ovat niin ympäripyöreät. Raumalaiset ovat varmistaneet säälipaikkansa. Millä asenteella ja taktiikalla otteluun lähdetään? SaiPa on ollut hieman niskan päällä kauden keskinäisissä. Antaako se lappeenrantalaisille lisäuskoa/potkua illan otteluun? Piste kummallekin ja rankuilla sijoitus selville?

Näitä juttuja kun alkaa pyörittelemään, niin ei siitä saa kuin migreenin. :D Mahdollisuuksia on niin monia. Täällä voi käydä matseja pyörittelemässä. Meikäläinen odottaa tiistain kierroksen lopputulokset ja katselee tilannetta sitten uudestaan.
Oulun Kärpät

Suosikkijoukkue: SHL - KalPa - Penguins - Newcastle United - KooKoo

ViestiKirjoittaja Hartikainen35 » 10.03.2013 22:19

Tähän viestiin on hyvin kirjattu kaikki erilaiset variaatiot viimeisestä kierroksesta: http://keskustelu.jatkoaika.com/showpos ... ostcount=1

Itse lähden luottavaisin mielen tuohon Blues kamppailuun. Minua ei pelota se että Ässät asettuisivat vastaan pudotuspeleissä. Kovin tuntuu porukkaa jatkiksen puolella ahdistavan?

Suosikkijoukkue: Idän ihme

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 12.03.2013 20:52

Ifk - SaiPa
Kärpät - Lukko

Tossa on sääliparit. Ulos jäi sitten viimeisellä kieroksella Pelicans hävittyään oman pelin 4-3, eli sääleistä jäi ensi kertaan 83 pisteellä pois.
"Ottelussa nähtiin ja kuultiin suurta ihmetystä herättänyt SaiPalle tulleen joukkuerangaistuksen syy. Tuomareiden mukaan syy oli SaiPan vaihtoaitiosta tullut ivallinen hymy."

Ylläpitäjä
Suosikkijoukkue: HIFK, Montreal Canadiens

ViestiKirjoittaja Dev » 12.03.2013 20:56

Puusilmä kirjoitti:Ifk - SaiPa
Kärpät - Lukko

sAipA on jo käytännössä puolivälierissä. IFK tulee noihin kesteihin mielessään jo puolivälierävastustaja. #Nähty#Liianmontakertaa.
- Olen aina IFK

Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Dev » 14.03.2013 15:50

Otsikossahan se kysymys. Mitä mieltä arvon vaihtiksen käyttäjät ovat, pitäisikö villi-kortti -kierros säilyttää SM-Liigassa, vai palata tuohon vanhaan systeemin, jossa kahdeksan parasta menee suoraan puolivälieriin?

Lähinnä nyt tuli tämä kysymys sen takia mieleen, kun tuolla jatkoajan IFK - SaiPa ottelun ennakkopohdinnoissa tuli juttua tuosta yleisömäärästä. Nordis ei ole lähelläkään loppuunmyytyä ja tuskin päästään edes 7000 katsojan hujakoille tänään. Samaa ongelmaa on ollut menneinä vuosina muuallakin. Säälit eivät tunnu kiinnostavan suurta yleisöä.

Itse olisin valmis heittämään nämä pelit romukoppaan ja kahdeksan parasta suoraan poffeihin.
- Olen aina IFK

Suosikkijoukkue: Lappeenrannan italialaismafia

Re: Sääliplayoffit - Kyllä vai ei?

ViestiKirjoittaja AriGold » 14.03.2013 16:32

Olen ehdottomasti Sääliplayoffien kannalla. Lappeenrannassa 10 minuutissa istumapaikat loppuunmyyty ja tunnissa koko halli. Veikkaan HIFK:in ongelman olevan se, että fanit ovat jo varmoja joukkueen etenemisestä Jokereita vastaan ja säästävät rahojaan sinne. Jos joukkueenjohtokin odottelee jo vesi kielellä Jokerit-HIFK sarjaa, niin helposti tuo asenne välittäytyy myös moniin faneihin ja toivottavasti pelaajiinkin. Eikä teillä ole edes Ilmaveivi-Mikkeä enää joukkueessa, joten gloryhunterit jäävät kotiin. Monta syytä on tuohon, että miksi HIFK ei ole saanut halliaan tänään täyteen, mutta itse pidän kuitenkin Sääliplayoffeja positiivisena asiana. :Thumb up:
"Toivottavasti tuo patsas on vähän kestävämpää tekoa ku esikuvansa on ollu."
- Kuningas Litmanen patsaansa esittelytilaisuudessa.

Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Dev » 14.03.2013 16:49

AriGold kirjoitti:Olen ehdottomasti Sääliplayoffien kannalla. Lappeenrannassa 10 minuutissa istumapaikat loppuunmyyty ja tunnissa koko halli. Veikkaan HIFK:in ongelman olevan se, että fanit ovat jo varmoja joukkueen etenemisestä Jokereita vastaan ja säästävät rahojaan sinne. Jos joukkueenjohtokin odottelee jo vesi kielellä Jokerit-HIFK sarjaa, niin helposti tuo asenne välittäytyy myös moniin faneihin ja toivottavasti pelaajiinkin. Eikä teillä ole edes Ilmaveivi-Mikkeä enää joukkueessa, joten gloryhunterit jäävät kotiin. Monta syytä on tuohon, että miksi HIFK ei ole saanut halliaan tänään täyteen, mutta itse pidän kuitenkin Sääliplayoffeja positiivisena asiana.

No tuo Lappeenranta ja loppuunmyynti ei ole mikään yllätys, kun joukkue pelaa eka kertaa ties kuinka moneen vuoteen playoffeissa. Jokaisella muulla paikkakunnalla on kuitenkin ollut samoja ongelmia joka vuosi kuin IFK:lla nyt. Esimerkiksi viime vuonna Espoossa, Oulussa, Raumalla ja Turussa yhtä peliä lukuunottamatta kaikissa alle 5000 katsojaa ja kahdessa pelissä alle 4000. Se on suorastaan hävettävä luku. Lisäksi nämä säälipelit eivät vie mitään muuta kuin voimia siltä jatkoon menevältä joukkueelta ja jossain vaiheessa se tie kosahtaa kuitenkin pystyyn. En nyt muista kuinka monta vuotta näitä säälejä on pelattu, mutta tasan kaksi poikkeusta on vuosien saatossa nähty ja ne molemmat on tehnyt Espoon Blues, eli päässyt sääleistä puolivälieriin ja sieltä vielä jatkoon. Muuten kaikkien muiden pelit ovat päättyneet puolivälieriin.

Mä olen rankasti sitä mieltä, että pois tällaiset säälipelit! Näistä ei ole kenellekään mitään iloa.

E: Tietysti Ilveksille ja SaiPoille tää olisi ikävä juttu, mutta ei se auta kuin tehdä hommat sielläkin paremmin ja nostaa itsensä sinne taisteluun kahdeksan joukosta.
- Olen aina IFK

Suosikkijoukkue: Oulun Kärpät

ViestiKirjoittaja Nestori » 14.03.2013 17:35

Sanon EI säälipleijareille. Kahdeksan parasta pelatkoot nakkikattilasta ja loput pelatkoot vaikka pasianssia. Tai oikeastaan, jos vielä hieman pidemmälle veis tätä ajatusta, niin "Lalli" Partisen kanssa olen aikalailla samoilla linjoilla. Jätetään koko playoffit pois. Se, joka tietyn ottelumäärän jälkeen on ykkösenä, nostelee voittokannua kauden päätteeksi. Ei pääsis kaikenmaailman Mikkolat valittamaan marraskuun pimeinä iltoina, että ei oikein nappaa, kun joka ottelu on merkityksellinen loppua ajatellen.
Oulun Kärpät

Ylläpitäjä
Suosikkijoukkue: Rosenlewin Urheilijat-38, St. Louis Blues, HK TsSKA Moskova, HC Luvia

ViestiKirjoittaja HijoDelViento » 14.03.2013 17:56

Minun puolestani saavat säilyä. Tulee edes hieman lisää panosta runkosarjaan kun katsellaan ketkä pääsevät tai joutuvat sääleihin. 90-luvulla kun pelattiin 12 joukkueen liigaa josta 8 meni suoraan puolivälieriin, niin runkosarja oli lähinnä sellaista epämääräistä pelailua jossa ainoastaan yksi viiva ratkaisi. Vaikka toki sijoituksillakin oli merkitystä sen puoleen kenet sai vastaan ja saiko kotiedun, mutta suurelle osalle joukkueista runkosarjan loppu oli vaan turhanpäiväistä pelailua.

Nyt kun sitten tasoerot ovat niistä ajoista vielä kaventuneet ja kotiedun merkityskin vähentynyt, niin noilla lopullisilla sijoituksilla runkosarjassa olisi vielä vähemmän merkitystä. Runkosarja olisi varmaan kymmenelle joukkueelle täysin yhdentekevä jo viikkoja ennen loppua. Säälit antavat sentään hieman lisämerkitystä runkosarjamenestykselle.

Jos vaihtoehtoja sääleille haetaan, niin palataan sitten vaikka neljän joukkueen pudotuspeleihin. Toki siinäkin olisi hieman ongelmana että runkosarjan loppu olisi monelle joukkueelle merkityksetön, mutta kuitenkin ne olisivat kärkijoukkueita joille se olisi merkittävä.
Ehkä kommentoitavaa? Rekisteröidy mukaan ja anna sanataiteen miekkasi sivaltaa.............................

Suosikkijoukkue: SHL - KalPa - Penguins - Newcastle United - KooKoo

ViestiKirjoittaja Hartikainen35 » 14.03.2013 18:05

Itse äänestin suoraa kahdeksan play-off joukkueen mallia. Myönnän kyllä, että nuo kaksi mahdollisuuden ja pettymyksen viivaa tuovat paljon mielenkiintoa liigan runkosarjan loppu vaiheeseen. Kuten tänäkin talvena ratkaisua haettiin loppuun asti.
Silti pistää välillä todella vituttamaan tilanne jolloin esimerkiksi sijoilla 7 ja 8 olevilla joukkueilla on 78p ja 77p. Sen jälkeen 9 ja 10 paikalla olevilla tyyliin 61p ja 59p. Jeeeeeeesshhh onpa todella upea ero parempaan joukkueeseen ja silti saat mahdollisuuden kammeta itsesi pudotuspeleihin. Ei nappaa minun kohdallani, sori nyt vaan.

Sen sijaan otettaisiin samanlainen suora systeemi myös liigan häntäpäähän. Sarjan kaksi viimeistä pelaisi Mestiksen kahta ensimmäistä vastaan. Voisi olla kokeilun arvoinenkin...

Mutta tämä nyt siis vain minun mielipiteeni, eikä siitä tarvitse rueta raivoamaan. Arvostan muittenkin mielipiteitä tässä ketjussa.

Ylläpitäjä
Suosikkijoukkue: Rosenlewin Urheilijat-38, St. Louis Blues, HK TsSKA Moskova, HC Luvia

ViestiKirjoittaja HijoDelViento » 14.03.2013 18:16

Hartikainen35 kirjoitti:Silti pistää välillä todella vituttamaan tilanne jolloin esimerkiksi sijoilla 7 ja 8 olevilla joukkueilla on 78p ja 77p. Sen jälkeen 9 ja 10 paikalla olevilla tyyliin 61p ja 59p. Jeeeeeeesshhh onpa todella upea ero parempaan joukkueeseen ja silti saat mahdollisuuden kammeta itsesi pudotuspeleihin. Ei nappaa minun kohdallani, sori nyt vaan.

No tuosta ongelmasta ei päästä eroon oikein millään sarjajärjestelyillä. Pitäisi etukäteen tietää miten tasainen tai epätasainen liiga tulee olemaan. Jos nyt olisi kahdeksan joukkueen pudotuspelit, niin yhtälailla Jokerit voisi itkeä kuinka heillä on niin iso piste-ero HIFK:hon, mutta silti Julleilla on mahdollisuus kammeta heidät pois välieristä.
Ehkä kommentoitavaa? Rekisteröidy mukaan ja anna sanataiteen miekkasi sivaltaa.............................

Suosikkijoukkue: TPS - On vain 1 Pool, Klopp och Kungen

ViestiKirjoittaja ArchieBunker » 14.03.2013 18:26

60 matsia aikaa lunastaa paikkansa poffeissa eli yhtäkuin 110% asenne, joka matsissa, oli marraskuu tai ei. Mitä pelailuun tulee viivan karattua on sitten kikkisempi juttu. Rukkausta myös äärimmäiseen päähän. Tosin liiga vs. mestis kuilu eroineen näkyvä, niin pelillisesti, vaikka joku toisin väittää ja ennenkaikkea liigan asettamine ehtoineen, joilla paikka on silti lunastettava. 8 parhaalla poffeihin, koska 3 pelin armopalat ovat häviäjille ..
Hetken kestää elämää ja sekin synkkää, ja ikävää ..

... Kuuluu perkeleellinen pulina, ketä ne mahtaa olla? .. Ketäs luulisit olevan ...

"Meillä suvussa on ollut tapana, ettei omia asioita valitella. Mieluummin otan moottorisahan ja lähen vetämään tukkia niin pitkään, että helpottaa." - Seppo Räty

Suosikkijoukkue: KalPa, Anaheim Ducks

ViestiKirjoittaja KilleriPilleri » 14.03.2013 21:08

Kyllä minun mielestäni voitaisiin suosiolla palata tuohon 8 parasta jatkoon systeemiin. Sarja tuntuu kuitenkin vuosi vuodelta olevan entistä tasaisempi niin luulisin kyllä, että jatkossa paikasta 8 joukkoon taistelu kävisi varmasti yhtä tiukkana ihan sinne viimeisille kierroksille saakka kuin nyt tämän 10 parasta homman osaltakin. Ja kuten Dev tuossa jo totesikin niin harvemmin nämä säälipleijari joukkueet on enää puolivälieristä pidemmälle päässyt.

Suosikkijoukkue: TPS, Rantasen Rauno, Heikkisen Bono ja Virran Patu

ViestiKirjoittaja MustaSurma76 » 10.03.2014 11:09

Muistakaa sitten hyvät palstatoverit käyttää oikeata nimitystä näistä kohta alkavista playoffien ensimmäisistä peleistä. Ei säälipleijarit, eikä villikorttikierros vaan....

...Lomarengas-kierros!!!!!

Ei hevonvittu sentään. :laugh: :facepalm: :roll:

http://www.liiga.fi/arkisto/uutiset/villi-kortti-kierros-on-nyt-lomarengas-kierros.html
Hakamussuttelua Vaihtoaitiossa jo vuodesta 2011

Suosikkijoukkue: Lukko, Red Wings, Chelsea, AIK, Trail Blazers

ViestiKirjoittaja Lehväs » 10.03.2014 11:30

Markkinointikikka. Näin sai Lomarengas valtavaa julkisuutta tällä järjestelyllä.

Ja onhan tuo nimi sinänsä osuvakin... ;)
...

EdellinenSeuraava

Paluu Liiga