SM-Liigan kannattajakulttuuri

Keskustelua Liigasta ja sen tapahtumista.
Suosikkijoukkue: Sotkamon Jymy & Anaheim Ducks

Re: SM-Liigan kannattajakulttuuri

ViestiKirjoittaja Crick » 13.09.2009 20:00

Minun käsittääkseni Jokerifanit pyrkivätkin tällä kaudella katsastamaan tarkemmin ketä reissuille mukaan lasketaan. Ei kai kaikkea väkivaltaa kokonaan pystytä kitkemään, mutta jotain edes varmasti pystytään tekemään.
Helsingin Jokerit - Aina saa kärsiä ja hävetä

Suosikkijoukkue: Jokerit Hellsinki

ViestiKirjoittaja Jokkeri » 13.09.2009 20:03

Crick kirjoitti:Minun käsittääkseni Jokerifanit pyrkivätkin tällä kaudella katsastamaan tarkemmin ketä reissuille mukaan lasketaan. Ei kai kaikkea väkivaltaa kokonaan pystytä kitkemään, mutta jotain edes varmasti pystytään tekemään.

Virallisen kannustusyhdistyksen reissuille ei pääse ilman jäsenyyttä olevat. Näin ollen isollakin reissulla häriön tekijät saadaa helposti tunnistettua. Kuten olen sanonut, niin jokaisessa ryhmässä on mätiä omenoita.
Kaikki Jäähalleille! Teksti-tv keskustelupalstojen raamattu.

Suosikkijoukkue: KooKoo, TPS, Hershey Bears & Washington Capitals

ViestiKirjoittaja Metsäkulma » 14.09.2009 15:43

Jokkeri kirjoitti:Taitaa olla nimimerkki Metsäkulman toinen nicki.

Naurettava väite. Mistähän helvetistä minä edes tuollaisista Ultrasin lähdöistä tietäisin kun en pelissä ollut. Jokkerin vähän puutteellisille Sherlock-taidoille toki :peukkuylös:
"Väittää naispuolinen henkilö joka väitti Jesse Virtasen pelanneen kookoossa ja nähneensä hänen pelejään omin silmin"
"Jääkiekko on tilastourheilua"
- Laviols

ViestiKirjoittaja Jokkeri » 14.09.2009 19:17

Pyydän Metsäkulmalta anteeksi virheellistä arviotani. Suosikkijoukkueet vain olivat samat ja jotenkin nickikin olisi voinut olla piikkiä mulle. Kuten myös sinuthan tiedätään minun kirjoituksieni suurena ystävänä. Mutta olin väärässä, sorry.

Suosikkijoukkue: KooKoo, TPS, Hershey Bears & Washington Capitals

ViestiKirjoittaja Metsäkulma » 14.09.2009 21:02

No jos haluaisin tehdä piilokakkosnickin niin en varmaankaan laittaisi samoja suosikkijoukkueita.. :idea:

Mutta no hard feelings, kunhan tiedät honey ettei mullakaan ole mitään henkilökohtaista sinua vastaan. Sehän on vaan hyvä että foorumilla on tällaisia näennäisiä "taistelupareja" niin saadaan keskustelua syntymään, eiks je.
"Väittää naispuolinen henkilö joka väitti Jesse Virtasen pelanneen kookoossa ja nähneensä hänen pelejään omin silmin"
"Jääkiekko on tilastourheilua"
- Laviols

Suosikkijoukkue: HIFK, Marek Zidlicky, Detroit Red Wings & Laraque.

ViestiKirjoittaja Zidlicky3 » 14.09.2009 22:14

Jokkeri kirjoitti:Meillä vain on liigan värikkäin ja kova äänisin faniosasto, jolloin iltapäivä lehdet meistä myöskin kirjoittavat. Joskin yleensä täyttä tuubaa=)

Ei ole iltapäivälehdestä lainattu, mutta tämäkin varmaan on tuubaa? :)

www.jatkoaika.com kirjoitti:Kauden kotiavauksessa Jokereita oli saapunut seuraamaan yli 11 000 katsojaa, mutta kannustus oli yksinomaan fanipäädyn harteilla. Pienikin määrä äänekkäitä KalPa-faneja pystynee hiljentyneessä Areenassa saamaan päälle kivan kalakukkotunnelman.

ViestiKirjoittaja Jokkeri » 15.09.2009 07:41

Zidlicky3 kirjoitti:Kauden kotiavauksessa Jokereita oli saapunut seuraamaan yli 11 000 katsojaa, mutta kannustus oli yksinomaan fanipäädyn harteilla. Pienikin määrä äänekkäitä KalPa-faneja pystynee hiljentyneessä Areenassa saamaan päälle kivan kalakukkotunnelman.

Mitäs tuossa jatkoajan jutussa on erikoista? Onhan se nyt kaikkien tiedossa, että meillä kannustus kulminoituu tuhannen henkeä vetävään Eteläpäätyyn. Areena on Suomen isoin jäähalli, joten varmasti tälläisessä tiistai-pelissä on paikkoja mihin Jokerifanien huudot eivät kuulu. Onhan se aivan sama asia vanhassa jäähallissa, missä vain toinen pääty huutaa muutaman kerran pelissä ja vielä yleensä täysin mielikuvituksettomia huutoja. Jokerifanit ovat suomessa harvinainen porukka, jotka yleensä saavat lauantai vieraspeleihin aina väkeä lähtemään. Ifk:lla taitaa olla muutama järjestetty vierasreissu kaudessa vai olenko väärässä?. ps.Onneksi Ifk ei pelaa Areenalla, koska siellä tuo monotoninen kerran erässä tuleva IFK,IFK,IFK ei paljon volyymitasoa nosta.

ViestiKirjoittaja Jokkeri » 18.09.2009 19:35

Huomenna Nelosen urheiluaamussa keskustelua onko suomessa urheilukulttuuria, mukana keskustelemassa Jaakko Koski Fc Tps:n faniporukoista sekä Jokerifaneista kaikkien tuntema Pave.
Kannattaa katsoa, varmasti hyvää settiä tiedossa tietysti Pepe Jurgensin johdolla.

ViestiKirjoittaja Jokkeri » 19.09.2009 10:11

Jokkeri kirjoitti:Huomenna Nelosen urheiluaamussa keskustelua onko suomessa urheilukulttuuria, mukana keskustelemassa Jaakko Koski Fc Tps:n faniporukoista sekä Jokerifaneista kaikkien tuntema Pave.
Kannattaa katsoa, varmasti hyvää settiä tiedossa tietysti Pepe Jurgensin johdolla.

Erittäin hyviä perusasioita tuli tässä keskutelussa esille, mitkä olisi organisaatioiden otettava huomioon esim katsomoratkasuiden kannalta. Itselleni asia on tärkeä, koska paljon vieraspeleissä tykkään käydä. Muutenkin Urheiluaamu on aina lauantai-aamun kohokohta, mistä päivä lähtee liikkeelle!

Suosikkijoukkue: KalPa, Tampa Bay Lightning, Jokerit

ViestiKirjoittaja Kossi » 19.09.2009 11:11

Kopioin tännekkin yhdelle toiselle foorumille alunperin kirjoittamani viestin. Kai tämä on oikea aihe tälle viestille.

"Suomi on urheiluhullu maa" - Väite, jonka varmasti kaikki suomalaiset ovat kuulleet elämänsä aikana. Väite jota toitotetaan mediassa, väite joka ei pidä paikkaansa. Vai että urheiluhulluja. Suomen kannattajakulttuuri on kivikaudella verrattuna suurimpaan osaan jääkiekon kärkimaista. Suomen jääkiekkohalleissa on fanikatsomona tunnettu osa, joka pitää tunnelmaa yllä halleissa kannustamalla joukkuettaan. Toki on aikoja kuten pudotuspelit jolloin muutkin saattavat innostua kannustukseen ja tunnelma nousee ajoittain todella hienoksi.

Mikä siinä on, että suurin osa suomalaisista on niitä hiljaa katsomossa istuvia pikku pessimistejä, jotka käyvät peleissä vain kun joukkue menestyy? Tämä ei ole urheiluhulluutta.
Miksi suosikkijoukkueen kannattatus/kannustus ei ole ”in” suomessa? Miksi jossain saattaa saada ihmetteleviä ja arvostelevia katseita jos kävelee suosikkijoukkueensa paita päällä kaupungilla? Katsomossa huutavaa ja huiviin sonnustautunutta miestä pidetään friikkinä, jonka käytöksen syitä ja seurauksia tarkkaillaan sekä pohditaan koko tapahtuman ajan - Kuinka hän kehtaa? Itselleni tullaan monesti kysymään jotain tämän tapaista: ”Ootko sää oikeesti siellä kannustuslaarissa?” ”Miks sä siellä fani katsomossa oot?” Koska minulle jääkiekko ei ole vain joku peli, jota käyn katsomassa jos huvittaa, tai tekosyy mennä ryyppäämään. Koska minulle suosikkiseuran kannattaminen on elintapa. Koska uskallan tunnustaa väriä jota seurani edustaa riippumatta sen menestyksestä.
Miksi täällä pohjoisessa maassa ei uskalleta avata pelissä suutaan ja kannustaa joukkuettaan? Ovatko suomalaiset sisäänpäin suuntautuneita hiljaisia mörköjä vai miksi seuran värejä ei uskalleta tunnustaa? Vai pelätäänkö, että naapurin Ilkka saattaisi vaikka nähdä ja huomenna katsoisi sinua oudosti hakiessasi aamupostin.

Puheisiin pitää ottaa myös Internet. Sen avulla jääkiekon seuraaminen on nyt entistä helpompaa. Internetissä ihmiset voivat esittää olevansa ketä vaan. Internetissä pyörii näitä truefaneiksi itseään kutsuvia henkilöitä jotka eivät käy koskaan katsomassa pelejä livenä vaan tuijottavat tilastoja ja tekevät kaikki johtopäätökset kuulopuheiden pohjalta. Nämä heput jäävät mieluummin kotiin katsomaan peliä TV:stä tai seuraa sitä netti radiosta, kuin menee paikanpäälle. Onko tämä kannattamista?

Suomalainen seuraa ja suomalainen kannattaa menestyksen tähden. Menestyvä seura hamuaa lähiseudun perheet - "Kyllähän minä aina olen kannattanut, mut nyt jaksan mennä oikein paikanpäälle katsomaan". Menestyksen kadotessa katoavat myös nämä hiipparit, sen hiipuessa tuotemyynti hiljenee. Mitä jää jäljelle kun seura putoaa häntäpäähän? Kannattajat/fanit.

Kannattajien kohdalla toiminta ei perustu menestykseen vaan tunnelman luontiin ja perinteiden ylläpitämiseen. Kannattajat reissaavat toiselle puolelle maata kannustamaan omiaan.
Onko olemassa hienompaa tunnetta kuin odottaa viikkoja vierasotteluun lähtöä ja viimein sen päivän ja ajan valjetessa hypätä bussiin yhdessä kannattaja veljien ja reissata tunteja kasvattaen fiilistä ylimmilleen. Onko hienompaa tunnetta kun hypätä bussista pois vieraassa kaupungissa oman seuran paita ylpeästi päällä. Onko olemassa hienompaa tunnetta kun kävellä vieraassa hallissa oman seuransa värit yllään ja mennä katsomoon kannustamaan kurkku käheäksi, niin että lähtiessä ääntä ei ole edes tilaamaan kupillista kahvia.
Lätkä on tehty koettavaksi livenä!

INTEGROITU UIMALAKKI

Suosikkijoukkue: Pelicans, Caps, Chelsea FC

ViestiKirjoittaja Kauppila » 19.09.2009 14:06

Aivan loistava viesti Kossilta ja suuret kumarrukset sinne suuntaan. Kossi osasi tiivistää aika hienosti sen millaista on tämä suomalainen ''urheilukulttuuri''. Suomalaiset on tavallaan nynnyjä ja eivät uskalla huutaa, vaan jos joku katsomossa käy huutamaan, niin kaikki kääntyy katsomaan ja ihmettelee tai sanoo, että älä nyt huutele. Pitäisikö hallissa istua siis tumput suorina ja hiljaa kuin kirkossa? Missä on kannaustus?
Pelaajat puhuvat aina kannattajista ja hallin tunnelmasta. Sitä tarvitaan joukkueen menestymiseksi kotikaukalossa. Itse en pelkää tunnustaa oman seuran väriä mitenkään, sillä olen jokaisessa kotimatsissa aina Pelicansin-paita ja huivi päällä sekä pyrin myös mukaan niihin kannatustaputuksiin välillä, vaikka olen kauempana oikeasta faniryhmästä. Välillä toki siellä faniryhmän seassa olen kavereiden kanssa ja silloin meniniki on aika siistiä.

Suomalaisissa jääkiekkohalleissa istuu liikaa näitä ''ollaan hiljaa ja pelätään'' -ihmisiä. Ihannoin itse todella paljon juurikin Keski-Eurooppalaista fanikulttuuria jääkiekon ja futiksen puolella. Siellä on ottelusta otteluun aivan loistavan näköistä meininkiä, kun tifotetaan hienosti otteluiden alussa ja pidetään koko matsin ajan ääntä. Siellä myös faniporukat on suurempia ja ihmiset uskaltaa kannustaa, vaikka eivät välttämättä kuuluisi faniporukkaan. Myöskin Valioliigassa joidenkin joukkueiden faniryhmät ovat todella kovia ja aina kun katsoo niitä pätkiä, jossa Liverpool fanit veisaa ennen ottelua ''You'll Never Walk Alone'' -kappaletta, niin menee ihan kylmät väreet koko kehon läpi ja tuntee jopa vähän sen fiiliksen joka siellä stadionilla on.
Toki Suomessa ei näitä jättimäisiä faniryhmiä voida muodostaa oikeen, koska ihmisiä ei ole niin paljoa ja hallit eivät ole niin suuria, mutta kyllä voisi paljon enemmänkin porukkaan osallistua fanitoimintaan. Itsekkin olen harkinnut aivan tosissani lähtemistä tuohon faniporukkaan, mutta en ainakaan vielä ole sinne lähtenyt, mutta mistäs sitä tietää milloin kotiutuu sinne Ääriliikkeen ja FP:n porukoihin. Ainakin viime kauden vieras-matseissa oli aika hyvä meininki päällä, kun oltiin samassa katsomon osassa kun nämä äänekkäimmät fanit.

Siis hyvät ihmiset... Kuten Kossi sanoi: Tunnustkaa sitä joukkueenne väriä, älkää pelätkö. Suomi on todellakin kannattajakulttuurissa jäljessä todella paljon monia maita. Esim. Torontossa on todella hieno fanpohja ja siellä ihmiset kävelee kaupungillakin Maple Leafsin -paidat päällään.
Nyt rakennetaan Suomeenkin kulttuuria vähän. ;)
''Form is temporary, Class is permanent''

''Im not putting pressure on you about that we have to win. I don’t want to put that kind of pressure on you. But we can’t lose, we cannot lose.'' – Jose Mourinho

Suosikkijoukkue: HIFK

ViestiKirjoittaja Lutur » 20.09.2009 15:22

Hyvin olet pystynyt kopioimaan lähes kaiken omaan tekstiisi, jalkapallo aiheisena kirjoitettuna nettiin. Miten vitussa voi olla noin idiootti! Sitäpaitsi viimeinen kappaleesi tuotti suurta naurua koskien nimenomaan jääkiekkoa, mikä on kuitenkin sinun lajisi. keskitytään täällä kuitenkin siihen sm-liigan kannattajakulttuuriin

ViestiKirjoittaja Kossi » 20.09.2009 17:09

Lutur kirjoitti:Hyvin olet pystynyt kopioimaan lähes kaiken omaan tekstiisi, jalkapallo aiheisena kirjoitettuna nettiin. Miten vitussa voi olla noin idiootti! Sitäpaitsi viimeinen kappaleesi tuotti suurta naurua koskien nimenomaan jääkiekkoa, mikä on kuitenkin sinun lajisi. keskitytään täällä kuitenkin siihen sm-liigan kannattajakulttuuriin

Pari lausetta olen ottanut eräästä tekstistä, joka ei ollut pelkästään jalkapalloaiheinen vaan kannattajakulttuuri aiheinen. Lisäksi voisitko selittää nuo 2 viimeistä lausettasi vähä paremmin, en nääs saanu niistä mitään selvää. Oikein kirjoitukseen voisit vähän panostaa, ihan näin vinkkinä.

INTEGROITU UIMALAKKI

Suosikkijoukkue: HIFK

ViestiKirjoittaja Lutur » 20.09.2009 18:54

Kossi5 kirjoitti:
Lutur kirjoitti:Hyvin olet pystynyt kopioimaan lähes kaiken omaan tekstiisi, jalkapallo aiheisena kirjoitettuna nettiin. Miten vitussa voi olla noin idiootti! Sitäpaitsi viimeinen kappaleesi tuotti suurta naurua koskien nimenomaan jääkiekkoa, mikä on kuitenkin sinun lajisi. keskitytään täällä kuitenkin siihen sm-liigan kannattajakulttuuriin

Pari lausetta olen ottanut eräästä tekstistä, joka ei ollut pelkästään jalkapalloaiheinen vaan kannattajakulttuuri aiheinen. Lisäksi voisitko selittää nuo 2 viimeistä lausettasi vähä paremmin, en nääs saanu niistä mitään selvää. Oikein kirjoitukseen voisit vähän panostaa, ihan näin vinkkinä.

Pari lausetta? Koko tekstisi on kuin ala-asteella äidinkielen kokeissa, kun on käsketty tehdä tehtävä josta haetaan netistä tietoa ja ei saa kirjoittaa sanasta sanaan. Meinaan sitä, ettei jääkiekon puolella ole mahdollista saada samanlaista kulttuuria mitä keskieuroopan jalkapallo kentillä on, eikä sitä jääkiekon puolella tarvitsekaan.

ViestiKirjoittaja Kossi » 20.09.2009 19:13

Lutur kirjoitti:Pari lausetta? Koko tekstisi on kuin ala-asteella äidinkielen kokeissa, kun on käsketty tehdä tehtävä josta haetaan netistä tietoa ja ei saa kirjoittaa sanasta sanaan. .

Tekstissäni on 7 lausetta mitä olen kopioinut kyseisestä kirjoituksesta. Miksi? Koska se oli siellä niin hyvin sanottu. Olisin minä ne voinut muotoilla eri muotoonkin, mutta en nähnyt tarvetta.

Meinaan sitä, ettei jääkiekon puolella ole mahdollista saada samanlaista kulttuuria mitä keskieuroopan jalkapallo kentillä on, eikä sitä jääkiekon puolella tarvitsekaan.

Mutta entä tällaista?

http://www.youtube.com/watch?v=YvJozBy7 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=u59AfTy- ... re=related

Toinen on vähän kehnolaatuinen, mutta kyllä pitäisi erottua jotenkin.

INTEGROITU UIMALAKKI

EdellinenSeuraava

Paluu Liiga