Liigan voimasuhteet kaudella 15-16

Keskustelua Liigasta ja sen tapahtumista.
Ylläpitäjä
Suosikkijoukkue: HIFK, Montreal Canadiens

Re: Liigan voimasuhteet kaudella 15-16

ViestiKirjoittaja Dev » 24.10.2015 10:45

Veikkaan että tämän hetkinen TOP6 on myös kauden päätteeksi TOP6. Ei ehkä tuossa järjestyksessä, mutta nuo on nyt ne jengit. JYP on se joka jää karvan verran ulos suorasta poffi paikasta. Joukkue on ensimmäistä kertaa vuosiin hivenen tylsähkö kärjen osalta. Ei vaan löydy tarpeeksi maalintekovoimaa ja se playmaker puuttuu joukkueesta kokonaan.
- Olen aina IFK

Suosikkijoukkue: YLLÄPITO

ViestiKirjoittaja Multi » 24.10.2015 12:04

Dev kirjoitti:Veikkaan että tämän hetkinen TOP6 on myös kauden päätteeksi TOP6. Ei ehkä tuossa järjestyksessä, mutta nuo on nyt ne jengit. JYP on se joka jää karvan verran ulos suorasta poffi paikasta. Joukkue on ensimmäistä kertaa vuosiin hivenen tylsähkö kärjen osalta. Ei vaan löydy tarpeeksi maalintekovoimaa ja se playmaker puuttuu joukkueesta kokonaan.

En ole samoilla linjoilla, sillä vieraissa homma toimii kun peli pidetään yksinkertaisena. Osoituksena neljä perättäistä vierasvoittoa ja kovista joukkueista, kotona sitten hävitty saman verran putkeen. Voisi kysyä, että miksi näin? Syitä on monia, mutta yksi ja ehkä isoin on se, että JYP yrittää kotona pelata monipuolisempaa kiekollista peliä ja joukkue ei ole vielä samalla sivulla keskenään tuossa. Vieraissa kun homma pidetään yksinkertaisena kaikki tietävät mitä tehdä ja tulosta tulee. Nostaisin myös JYPin järjettömän loukkaantumistilaston esiin, jos ja kun miehet tässä kauden mittaan saadaan takaisin askiin, niin kyllä tuolla materiaalilla puutteista huolimatta pitää olla kuuden joukossa. Nytkin kun homma toimii näinkin hyvin akatemiamiehillä, niin ei tässä huolestunut tarvitse olla, kotona kun vähän petrataan niin saadaan pisteitä sieltäkin.

Salming

Re: Salmingin liigakatsaus 2015-2016

ViestiKirjoittaja Salming » 05.11.2015 12:09

Salming kirjoitti:Voimasuhdetaulukko

1. Kärpät 4p
2. Tappara 7p
3. HIFK 10p
4. Lukko 11p
5. JYP 20p
6. SaiPa 21p
7. Ilves 24p
8. KalPa 25p
9. Pelicans 25p
10. TPS 26p
11. Blues 27p
12. HPK 37p
13. Ässät 38p
14. Sport 41p
15. KooKoo 44p

Kuten ylläolevasta taulukosta näkyy, TOP-4 erottuu edukseen. Sen jälkeen on tasainen keskikasti, johon kuuluvat JYP, SaiPa, Ilves, KalPa, Pelicans, TPS ja Blues. HPK ja Ässät haastavat edellisessä lauseessa mainitut joukkueet viimeisistä pudotuspelipaikoista. Sport ja KooKoo päättävät ottelunsa runkosarjaan.
Liiga on parhaillaan maaottelutauolla, joten on hyvä hetki tehdä pieni katsaus siihen, että miten hyvin omat voimasuhdearviot ovat pitäneet kutinsa alkukaudella. Kuudesta ensimmäisestä joukkueesta viisi on oikein. Kärpät, Tappara, Lukko ja HIFK muodostavat kärkinelikon kuten ounastelin. SaiPa on myös täysin oikein kuudennella sijalla. TPS sen sijaan on vetänyt yli odotusten toistaiseksi ja JYP alisuorittanut osin loukkaantumissuman takia.

Sijoille 7-10 ennustin Ilveksen, KalPan, Pelsut ja Tepsin. Muuten oikein, mutta TPS on tosiaan viidentenä ja JYP puolestaan on tippunut säälipleijareihin oikeuttavalle sijalle. Täysin oikein listassa on KalPan sijoitus, joka on kahdeksas. Viiden huonoimman joukkueen joukossa ovat puolestaan juuri ne viisi huonointa jengiä, jotka sinne alun perin sijoitin. Toisin sanoen siis TPS ja JYP ovat vain väärissä lokeroissa tällä hetkellä. Piste-erot ovat vielä niin pienet, että mitään suurempia johtopäätöksiä ei tietenkään voi vielä vetää, mutta odotettavissa on, että KooKoo tulee valumaan hiljalleen tämän hetken 11. sijalta alemmas ja Blues tuskin jää sarjajumboksi.

Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Dev » 23.11.2015 20:24

Voiko tässä kohtaa jo sanoa, että on suoranainen ihme, jos mestari tulee Kärpät, Tappara, Lukko, IFK nelikon ulkopuolelta? Itselläni nyt ottelukatsaus sen verran hyvä näistä jengeistä, että uskallan näin sanoa. Neljä joukkuetta jotka pystyvät kaapimaan oikeastaan ainoina liigajengeinä huononakin päivinä 3 pisteen voittoja. Kovimmat haastajat TPS, JYP ja SaiPa eivät kykene kykene napsimaan täysiä pistepotteja, kun ei olla ihan tikissä. Toisekseen noista ainoastaan TPS on joukkue, jolla saattaisi täydellisellä onnistumisella olla rahkeet finaaliin, mutta ei, sen aika ei ole vielä tänä vuonna. Kenties ensi kaudella? Nyt selkeä rebuild menossa ja joukkueen otteet ailahtelee aivan liikaa vielä. SaiPalla ja JYPillä ei riitä materiaali.

Tappara, Kärpät, Lukko, IFK on mun järjestys kun ruvetaan veikkaamaan mestaria.

Peräpäästä sen verran, että veikkaan Ilveksen, Pelicansin, Sportin, HPK:n ja Bluesin jäävän ulos pudotuspeleistä. Eli Ässät ja KooKoo ovat vikat säälijengit. Porissa on mun mielestä löydetty hyvä meininki tohon touhuun ja muutama nuori jamppa breikkaamassa itseään läpi, plus sitten siellä on vielä huippukautta pelaava Andreas Bernard joka on tiputtanut Ari Ahosen puhtaasti kakkosveskariksi. KooKoo varmaan monen mielestä omituinen valinta kympin joukkoon, mutta perustan näkemykseni ihan nähtyihin peleihin. KooKoolla on esimerkiksi valovuoden parempi pelitapa mitä toisella tuoreella Mestis nousija Sportilla. Mattila tietää mitä tekee penkin päässä. Se on helvetin hieno juttu.

Bluesin kohdalla jätän pienen kysymysmerkin vielä. Voi olla että yllättää ja nousee tuolta, koska Blues on Blues.
- Olen aina IFK

Suosikkijoukkue: Oulun Kärpät

ViestiKirjoittaja Nestori » 23.11.2015 21:34

Dev kirjoitti:Tappara, Kärpät, Lukko, IFK on mun järjestys kun ruvetaan veikkaamaan mestaria.

Olen ihan samaa mieltä, että mestari löytyy tästä nelikosta. Jos vielä hieman matematiikkatermein hieman tuosta "supistan", niin mestari löytyy kolmikosta HIFK, Kärpät, Tappara (aakkosjärjestyksessä, jos joku ei huomannut). Mulla ei löydy luottoa raumalaisiin tällä(kään) kaudella. Tietenkin playoffit on ihan oma maailmansa ja siellä voi tapahtua ihan mitä tahansa. Niin moni asia vaikuttaa loppujen lopuksi siihen, että kenestä tulee mestari? Tuomarilinja, vastaan asettuva joukkue, loukkaantumistilanne... näillä seikoilla on tosi iso merkitys. Ei ole laisinkaan sama, että kuka tulee missäkin vaiheessa vastaan. Katsokaa vaikka tuon em. nelikon keskinäisiä matseja tällä kaudella. Yksi tärkeä pointti on myös asenne, jolla pudotuspeleihin lähdetään. Siellä ei ole koskaan yhtään helppoa vastustajaa. Niinsanotut altavastaajat kyllä kaivaa kaikki kivet ja kannot, että pääsevät iskemään ennakkosuosikin mahdollisiin heikkouksiin. Haastajan asemassa on hieman helpompaa kuin ennakkosuosikin ja yllätyksiä nähdään melkeinpä joka vuosi.

Mää väittäisin, että tämän kauden playoffit tullaan muistamaan parhaimpana kiekkona vuosikausiin. Pelataan kovaa, mutta ei kahvata ja roikuta. Coast to coastia ja välillä kontrolloidumpaa. Tiukkaa taistelua viimeiseen sekunttiin asti.

Ja loppujen lopuksi Kärpät voittaa. :cool:
Oulun Kärpät

Salming

ViestiKirjoittaja Salming » 23.11.2015 21:43

Dev kirjoitti:Voiko tässä kohtaa jo sanoa, että on suoranainen ihme, jos mestari tulee Kärpät, Tappara, Lukko, IFK nelikon ulkopuolelta?
Tämän nyt pystyi sanomaan jo kesällä.

Peräpäästä sen verran, että veikkaan Ilveksen, Pelicansin, Sportin, HPK:n ja Bluesin jäävän ulos pudotuspeleistä. Eli Ässät ja KooKoo ovat vikat säälijengit.
En jaksa millään uskoa KooKoon lennon jatkuvan. Joukkue ylisuorittaa materiaaliin nähden ja jossain kohdin se raja yksinkertaisesti tulee vastaan. HPK on sarjajumbona ja vain 11 pinnaa perässä sarjaysi KooKoota, joten erot ovat vielä suhteellisen maltilliset. Laurikainen saattaa nostaa hämeenlinnalaisia ylemmäs aika nopeastikin. Blueskin on vain viisi pinnaa perässä Ilvestä ja viimeistä säälisijaa, joten todella auki ovat tilanteet alhaalla. Pitäydyn siksi alkuperäisessä veikkauksessani toistaiseksi. KooKoo ja Sport eivät pääse poffeihin ja viivan tuntumassa kisataan sitten Ilveksen, Pelsujen, Ässien, Bluesin ja Kerhon kesken.

Suosikkijoukkue: Karri Kivi

ViestiKirjoittaja Ipandeeros » 23.11.2015 23:41

Kyllä minä jätän suosiolla ainakin Ilveksen ulos pudotuspelijunasta.

Vähän tuntuu siltä, että tämä kausi ollaan osaksi luovutettu. Aiemmin Ilves on ihan hyvin reagoinut loukkaantumisiin, mutta nyt ei ole tapahtunut mitään. Juupe vain kertoo twitterissään, että Amerikassa on kivaa ja ottaa kuvia, kun lukee kirjoja rannalla. Kivi astuu ensi kaudella ruoriin ja tälle säästellään kaikkia mahdollisia roposia. Näin väitän.

Muutenkin kentältä puuttuu tekemisen meininki ja vaikuttaa, että siellä itse kullakin on jo katseet tulevassa. Niin kannattajilla, joukkueella, valmennuksella ja johdolla. Ilveksen peli on tällä hetkellä todella sekaisin. Alkukauden tehopelaajat ovat hyytyneet, Toivosella koppi ei tartu alkusyksyn tapaan ja erikoistilaneet eivät toimi alkuunkaan.

Veikkaan, että edessä olevan vieraskiertueen jälkeen Ilves on jäänyt kelkasta. Tai toisin sanoen alemmasta pudotuspeliviivasta.

Mutta itsekin nostan edellä mainitun nelikon suurimmiksi mestarisuosikeiksi. Vahvimpana ehdokkaana pidän tällä hetkellä Tapparaa.
" Siihen ei oikein löydy sellaisia sanoja, joilla osaisin kuvata sitä, kuinka suurena kunniana koen sen, että saan olla Tampereen Ilveksen kapteeni. Se on minulle äärimmäisen suuri kunnia. " - Sami Sandell

" Ei se riitä, että halutaan viimeinen paikka säälipleijareihin. Mikä helvetin tavoite se on? " - Karri Kivi

Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Dev » 24.11.2015 06:32

Salming kirjoitti:En jaksa millään uskoa KooKoon lennon jatkuvan. Joukkue ylisuorittaa materiaaliin nähden ja jossain kohdin se raja yksinkertaisesti tulee vastaan. HPK on sarjajumbona ja vain 11 pinnaa perässä sarjaysi KooKoota, joten erot ovat vielä suhteellisen maltilliset. Laurikainen saattaa nostaa hämeenlinnalaisia ylemmäs aika nopeastikin. Blueskin on vain viisi pinnaa perässä Ilvestä ja viimeistä säälisijaa, joten todella auki ovat tilanteet alhaalla. Pitäydyn siksi alkuperäisessä veikkauksessani toistaiseksi. KooKoo ja Sport eivät pääse poffeihin ja viivan tuntumassa kisataan sitten Ilveksen, Pelsujen, Ässien, Bluesin ja Kerhon kesken.

Ei se Laurikainenkaan mikään ihmemies ole. Ne muutamat pelit mitä HPK:lta on tullut nähtyä, niin kyllähän se kiekko on aivan hengetöntä paskaa suoraan sanoen. Eikä kukaan tunnu tietävän mitä kentällä pitäisi tehdä. Esim. viime Kerho - IFK ottelussa tuli muistaakseni tännekkin kirjoitettua, että en ole eläessäni nähnyt noin sysipaskaa HPK:ta kentällä. Ei nouse HPK Arvosen alaisuudessa kymppisijasta taistelemaan, se on minun veikkaus.

Nestori kirjoitti:Olen ihan samaa mieltä, että mestari löytyy tästä nelikosta. Jos vielä hieman matematiikkatermein hieman tuosta "supistan", niin mestari löytyy kolmikosta HIFK, Kärpät, Tappara (aakkosjärjestyksessä, jos joku ei huomannut). Mulla ei löydy luottoa raumalaisiin tällä(kään) kaudella.

Hauska juttu, koska mulla on taas sellanen fiilis, että tämä vuosi onkin Raumalaisten vuosi. Ollut toki jo pari viimeistä kautta. Aika moni Lukko kannattaja haukkuu taas jengiä, kun nyt kulkee heikosti, kuten Dufvan jengeillä jokaikinen vuosi marraskuun aikaan. Tuo joukkue tarvitsisi kyllä ehdottomasti sen kakkossentterin vielä. Zajacin pois jättäminen joukkueesta oli vähän kummallinen veto, koska käsittääkseni hän ei loukkaantunut mitenkään pidemmäksi aikaa ja oli mielestäni kohtuu hyvä sentteri.

Ipandeeroksen tapaan Tappara on minunkin suurin suosikki. Syystä tai toisesta, mulla on vähiten luottoa omiin poikiin, vaikka heillä kohtuu hyvin on mennytkin ja peli näyttänyt tuplasti paremmalta mitä viime kaudella tähän aikaan.
- Olen aina IFK

ViestiKirjoittaja Nestori » 24.11.2015 17:16

Dev kirjoitti:Hauska juttu, koska mulla on taas sellanen fiilis, että tämä vuosi onkin Raumalaisten vuosi. Ollut toki jo pari viimeistä kautta. Aika moni Lukko kannattaja haukkuu taas jengiä, kun nyt kulkee heikosti, kuten Dufvan jengeillä jokaikinen vuosi marraskuun aikaan. Tuo joukkue tarvitsisi kyllä ehdottomasti sen kakkossentterin vielä. Zajacin pois jättäminen joukkueesta oli vähän kummallinen veto, koska käsittääkseni hän ei loukkaantunut mitenkään pidemmäksi aikaa ja oli mielestäni kohtuu hyvä sentteri.

Ipandeeroksen tapaan Tappara on minunkin suurin suosikki. Syystä tai toisesta, mulla on vähiten luottoa omiin poikiin, vaikka heillä kohtuu hyvin on mennytkin ja peli näyttänyt tuplasti paremmalta mitä viime kaudella tähän aikaan.

Mututuntumaltahan näitä nyt vähän vedellään. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Niin se vain on.

Jos kuitenkin hieman katsotaan näitten neljän keskinäisiä matseja, niin Lukolle sopivin välierävastus tästä porukasta olisi Tappara. Raumalaiset ovat hävinneet niin HIFKlle kuin Kärpillekin kauden keskinäiset, kun taas Mansen pojat on saaneet kuokkaan moelmmissa aiemmista kohtaamisista.

Kärpille "toivevastustaja" olisi tietenkin Lukko ja Tapparalle tietyin varauksin HIFK.

Tän viikon pelit kun saadaan näihin tilastoihin, niin voidaan vähän vielä paremmin heittää spekulaatioita kehiin. HIFK on nimittäin tästä porukasta pelannut näitä "kärkikamppailuja" pari matsia vähemmän kuin muut, niin se hieman häiritsee tilasto-Niilon henkistä tasapainoa. :mrgreen:

Mutta kuten aiemmin sanoin, niin paljon vaikuttaa menestykseen se, että kuka asettuu vastaan välierissä. Toiset joukkueet on vain vittumaisempia vastustajia kuin toiset.

Ja kaikki ne puheet, että näillä runkkarihöntsillä ei ole mitään merkitystä keväällä kannattaa heittää romukoppaan. Tottakai niillä on ja kauden aikana näissä "höntsissä" haetaan aina sitä pientä henkistä yliotetta kevättä varten. Se on sitten aivan eri asia, että motivoiko joku merkityksetön ottelu jotain peräpään jengiä vastaan, sillä niillä matseilla ei ole mitään tekemistä kevätkiiman kanssa. Joka jengi motivoituu kärkijoukkueita vastaan, sillä vanha sanonta on, että "Mestarit sytyttää aina". Ainakin meikäläinen on huomannut sen, kun tänkin kauden matseja olen kohtuullisen paljon katsellut.
Oulun Kärpät

Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Dev » 17.01.2016 12:11

IFK:n kannalta vähän jo playoffien katselua...

Alkaapi näyttää siltä, että vaikka tuossa kolmen joukossa pysyttäisiin, niin samantien tulee puolivälieriin kova vastustaja. Jos oletetaan että IFK ei tuolta romahda, niin JYP, SaiPa, Tappara, KalPa, Lukko, TPS kuusikosta kaksi tulee päätymään sääleihin ja sieltä saavat vastaan erittäin suurella todennäköisyydellä Pelicans, Ässät, KooKoo, Sport nelikosta vastustajat. Ja jotenkin kyllä vaikea nähdä että noista neljästä kukaan pystyisi tiputtamaan edellä mainitusta kuusikosta yhtään jengiä, tosin säälit on säälit ja se on kolmesta poikki, mutta silti. Mitalipeleihin on törkeän kova tungos ja siellä on käytännnössä kahdeksan joukkuetta jolla on mahdollisuus sinne edetä ihan realistisesti.

Mä en suoraan sanoen haluaisi tosta kuuden nipusta yhtään jengiä vastaan, koska siinä on muutamia sellaisia joilla on jopa kaiken osuessa nappiin, mahkut mennä päätyyn asti. TPS:llä ja Lukolla hirveä potentiaali. JYP ja SaiPa erittäin vittumaisia vastustajia. KalPa ja Tappara viime vuosina ylitsepääsemättömiä IFK:lle.
- Olen aina IFK

ViestiKirjoittaja Nestori » 23.01.2016 12:34

Dev kirjoitti:IFK:n kannalta vähän jo playoffien katselua...

Eli väitätkö, että HIFK ei vedä täysillä tällä hetkellä joka matsissa?
Oulun Kärpät

Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Dev » 23.01.2016 12:45

Selitäppä paremmin, kun ei mene jakeluun, mitä nyt meinaat.
- Olen aina IFK

ViestiKirjoittaja Nestori » 23.01.2016 12:47

Dev kirjoitti:Selitäppä paremmin, kun ei mene jakeluun, mitä nyt meinaat.

Yritän saada selvää tuosta sun kirjoituksesta. :D Eli millä tavalla se näkyy, että "HIFK katselee jo playoffeihin päin"?
Oulun Kärpät

Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Dev » 23.01.2016 12:48

Nestori kirjoitti:Yritän saada selvää tuosta sun kirjoituksesta. :D Eli millä tavalla se näkyy, että "HIFK katselee jo playoffeihin päin"?

Sulla luetun ymmärtämisessä vikaa, tai sitten mulla kirjoittamisessa. Mutta siis tarkoitin että itse katselin jo vähän IFK:n näkökulmasta tulevia playoffeja.
- Olen aina IFK

ViestiKirjoittaja Nestori » 23.01.2016 12:51

Dev kirjoitti:Sulla luetun ymmärtämisessä vikaa, tai sitten mulla kirjoittamisessa. Mutta siis tarkoitin että itse katselin jo vähän IFK:n näkökulmasta tulevia playoffeja.

No nythän mää hokasin. :laugh:
Oulun Kärpät

EdellinenSeuraava

Paluu Liiga