Jokerit KHL:ssä 2014-2015

Kuva
Telle

Re: Jokerit KHL:ssä 2014-2015

ViestiKirjoittaja Telle » 14.03.2015 22:13

Salming kirjoitti:Ehdottoman samaa mieltä näistä. Pelaajistosta nostaisiin esiin myös puolustajista Gundersonin ja Ohtamaan, jotka ovat olleet tuon pakiston tasaisimmat suorittajat. Hyökkääjistä Lokomo-ketjun lisäksi alkukaudesta Juhis-Kapanen-Hagman voitti jengille paljon pisteitä, mutta katosi kuvasta Hagmanin loukkaantumisen jälkeen, joten Lokomo-ketju on jäänyt turhan yksin kauden ratkaisuhetkillä. Sallinen ja Huhtala ovat silloin tällöin väläytelleet, mutta ei heidäkään taitotasonsa riitä siihen, että kumpikaan olisi pelistä toiseen tehokas. Ja tietysti sitten Henrik Karlsson on pelannut erinomaisen kauden, vaikka alkukaudesta hänellä pomppi kiekot yhtä lailla kuin Heleniuksella. Molemmat ovat parantaneet, mutta Karlsson on ollut yksi sarjan parhaita veskareita.

Itselleni tärkeimmät ja eniten arvostamani Jokeripelaajat tällä kaudella ovat olleet:
- Niko Kapanen: Hän muistuttaa Dynamo Moskovan ykkössentteriä Konstantin Gorovikovia. Parasta ennen -päivämäärä on joidenkin mielestä mennyt, mutta molemmista löytyy paljon johtaville pelaajille tyypillistä: loistava pelikäsitys, nöyrä (mutta ei nöyristelevä) asenne pelaamiseen, johtaminen teoilla, ei puheilla.
- Ryan Gunderson: Yksi KHL-liigan parhaista hyökkäävistä puolustajista.
- LoKoMo: Esimerkki synergiasta: Lopputulos on parempi kuin osiensa summa.
- Stevie Moses: Maalintekijä. Sopii pelaajatyyppinä KHL-liigaan, jossa iso jää antaa nopeudelle ja taidolle tilaa eivätkä erotuomarit salli yhtä paljon kahvaamista ja koukkimista kuin SM-liigassa.
- Tommi Huhtala: Tämä voimahyökkääjä valloitti minut jo kaudella 2010-2011 Porin Ässissä. Pelaa joskus liian rumasti, kun alkaa keittää, mutta äärettömän harvoin välinpitämättömästi.
- Tomi Mäki: Yllätti minut pelaajana. Olin kuvitellut hänet kädettömäksi koohottajaksi, mutta hän on pelannut koko ajan yllättävän hyvin.

Itse en pysty vieläkään ymmärtämään, miksi Henrik Karlsson hankittiin Jokereiden ykkösmaalivahdiksi. Petri Vehanen olisi ollut minun mielestäni parempi, vaikka hän ei ole enää ihan Ak Bars -kausien vedossa.

Yhden ajatuksen haluan esittää Salmingille: Nuoria pelaajia arvioitaessa pitää ottaa aina huomioon heidän potentiaalinsa. Tästä esimerkkeinä vaikkapa Dynamo Moskovan joukkueessa tällä kaudella tai jo aikaisemmin esiin marssineet 20-vuotiaat Andrei Mironov, Gleb Korjagin ja Vladimir Brjukvin. He eivät ole valeriharlamoveja, mutta heille on annettu reilu mahdollisuus näyttää kykynsä. Tällaisen mahdollisuuden toivon myös Jokereiden antavan omille junioreilleen.

Ossi Väänänen ei pelaisi Jokereissa, jos minä saisin vapaat kädet pelaajien valinnassa. Onneksi Dynamo Moskovassa pelaa Janne Jalasvaara: samantyyppinen kiekoton puolustaja kuin Ossi Väänänen, mutta nopeampi ja sata kertaa nöyrempi ja kurinalaisempi, JOUKKUEPELAAJA.

Juhamatti Aaltonen on toinen inhokkini Jokerijoukkueessa Väänäsen ohella. Primadonna, jotenkin naismainen pelaaja. Taito ei riitä korvaamaan kovuuden puutetta. Onneksi Dynamo Moskova luopui pelioikeuksista häneen!

Nyt kun kritisoin Väänästä ja Aaltosta, niin he ratkaisevat varmaan seuraavan TsSKA-pelin kahdestaan. Ei vaineskaan, leikki leikkinä.
Viimeksi muokannut Telle päivämäärä 14.03.2015 22:34, muokattu yhteensä 2 kertaa

Telle

ViestiKirjoittaja Telle » 14.03.2015 22:23

Nestori kirjoitti:Tuota, pakko tähän puuttua. Espoon Blues on 2000-luvun paras suomalainen seura kaikki ikäluokat huomioiden. Siitä kertoo mm. neljä perättäistä Aaro Kivilinnan (kiekkoleijona nro 2) muistopalkintoa putkeen vuosina 2009-2014. Pelkästään 2000-luvulla Blues on napannut tämän todella arvostetun palkinnon jo kuusi kertaa...

Hei, ilmaisin itseni varmaan vähän heikosti. En tarkoittanut Jokereita joukkeiden tasolla vaan nimenomaan yksilöiden kehittäjänä. Sitä, miksi esim. Jori Lehterä siirtyi aikoinaan Pitäjänmäen Tarmosta Jokereihin eikä HIFK:iin. Jokerit on tunnettu (jo pikkujunnujem keskuudessa) taitoa kehittämään pyrkivänä ja sitä vaativana organisaationa. Aivan erilaisena kuin mainitsemasi Espoon Blues. Bluesin vahvuus on ollut joukkueiden kehittämisessä ja siinä, että ne pelaavat samanlaista kiekkoa junioreista edustusjoukkueeseen saakka. Itse arvostan nykyään enemmän yksilöiden kehittämistä, kun on kyseessä juniorit.

Suosikkijoukkue: Ilves, QPR,Torpedo Nizhny Novgorod, Minnesota Wild

ViestiKirjoittaja wildwind » 14.03.2015 22:33

Jokerit, ja vaikka suupieliini kipeää ottaakin, ovat aiheuttaneet tällä kaudella itselleni parhaimmat hyvän-olon tunteet. Olen kaudella seurannut Jokereiden otteita paljon enemmän, kuin esim. oman Ilvekseni otteita, ihan vain kanavapaketti-valintojenikin tähden. Jep, kaikkia paketteja ei vain ole vara valita ja veli AB:n ilmaisua lainatakseni, elämä on valintoja. Allekirjoitan.

Jokerit on kuitenkin pelannut Erkan johdolla minusta aivan erinomaisen depyyttikauden ja antanut uskoa tuleville suomalaisille KHL-joukkueille. Jos, ja toivottavasti kun, KHL pysyy kaikista synkistä ennusteista huolimatta pystyssä, tasaa tämä kokemus uskoa siihen, että vielä koittaa päivä, että suomalainen joukkue pelaa KHL-finaalissa. Kyllä, tuosta voitte päätellä, että itse olen jo kirveeni kaivoon heittänyt tämän kauden osalta. Tein sen siinä vaiheessa, kun Ossi otti sen jäähynsä ensimmäisen ottelun kolmannessa erässä ensi-ottelussa joukkueen johtaessa 2-1. Väitän, että tiesin, mitä tuleman pitää, jos sitä noin erinomaisesti tarjotaan. Ossin virhehän tässä oli, että hän antoi tuomareille mahdollisuuden viheltää ja kun poffeista puhutaan, niin sehän riittää, varsinkin jos ollaan vieraalla maalla. Mitään oikeusmurhaa ei tapahtunut ja sillä saletti, ihan mistä kulmasta tahansa tuota nyt katselisi, eli urputus pois ja lisää tekoja/tehokkuutta. On hyvä muistaa, että ottelussa Jokereilla riitti tolppakuteja. Muistaisikohan joku Vaihtilainen jääkiekon saralla ilmaisun tolppa sisään, tolppa ulos, ja mikä merkitys sillä voi olla ottelun lopputulokselle ja niin pelkään, tässä tapauksessa myös po-ottelusarjan lopputulokselle. Nyt vaaditaan jo Erkan Jengiltä ihmetekoja tämän ottelusarjan kääntämiseksi, mutta jos suomenmaassa joku valmentaja sen tekemiseksi voi olla, on se minusta juurikin Erkka, kaikesta pessimistisyydestäni huolimatta.
Jos kerran nauru pidentää ikää, mitäköhän totisuudesta sitten seuraa?

Kun on pää pilvissä, näkee huonosti.

Jotkut ihmiset tuovat iloa minne sitten saapuvatkin- toiset taas mistä lähtevätkin.

Suosikkijoukkue: Oulun Kärpät

ViestiKirjoittaja Nestori » 14.03.2015 22:38

Telle kirjoitti:Itse arvostan nykyään enemmän yksilöiden kehittämistä, kun on kyseessä juniorit.

Niin minäkin. Valitettavasti Suomessa ei yksilötaitoon keskitytä missään seurassa niin paljon kuin tarvittaisi. Suomalainen jääkiekko keskittyy joukkueena pelaamiseen, jolloin yksilöharjoittelu jää taka-alalle ja yksilön omalle henkilökohtaiselle vastuulle. Tämä ei kuitenkaan liity Jokereihin, joten tälle jutustelulle loppu.

Jokerit ei kehitä seurana yksilötaitoja sen enempää kuin mikään muukaan seura. Pikemminkin Jokerit haluaa mahdollisimman valmiita pelaajia seuran organisaatioon, niinkuin moni muukin suurseura nykyään.

Ajat muuttuvat, mutta sitä ei tajua edes monet Liigan päätäntäelimissä istuvat äijänpökkelöt? Saatikka Jari Kurri tai Timo Jutila? :mrgreen:

ps. Wildwindin kirjoitukselle iso peukku. :Thumb up: Jokerit on pelannut erinomaisen debyyttikauden.
Oulun Kärpät

Telle

ViestiKirjoittaja Telle » 14.03.2015 23:18

wildwind kirjoitti:Jokerit, ja vaikka suupieliini kipeää ottaakin, ovat aiheuttaneet tällä kaudella itselleni parhaimmat hyvän-olon tunteet. Olen kaudella seurannut Jokereiden otteita paljon enemmän, kuin esim. oman Ilvekseni otteita, ihan vain kanavapaketti-valintojenikin tähden. Jep, kaikkia paketteja ei vain ole vara valita ja veli AB:n ilmaisua lainatakseni, elämä on valintoja. Allekirjoitan.

Jokerit on kuitenkin pelannut Erkan johdolla minusta aivan erinomaisen depyyttikauden ja antanut uskoa tuleville suomalaisille KHL-joukkueille. Jos, ja toivottavasti kun, KHL pysyy kaikista synkistä ennusteista huolimatta pystyssä, tasaa tämä kokemus uskoa siihen, että vielä koittaa päivä, että suomalainen joukkue pelaa KHL-finaalissa. Kyllä, tuosta voitte päätellä, että itse olen jo kirveeni kaivoon heittänyt tämän kauden osalta. Tein sen siinä vaiheessa, kun Ossi otti sen jäähynsä ensimmäisen ottelun kolmannessa erässä ensi-ottelussa joukkueen johtaessa 2-1. Väitän, että tiesin, mitä tuleman pitää, jos sitä noin erinomaisesti tarjotaan. Ossin virhehän tässä oli, että hän antoi tuomareille mahdollisuuden viheltää ja kun poffeista puhutaan, niin sehän riittää, varsinkin jos ollaan vieraalla maalla. Mitään oikeusmurhaa ei tapahtunut ja sillä saletti, ihan mistä kulmasta tahansa tuota nyt katselisi, eli urputus pois ja lisää tekoja/tehokkuutta. On hyvä muistaa, että ottelussa Jokereilla riitti tolppakuteja. Muistaisikohan joku Vaihtilainen jääkiekon saralla ilmaisun tolppa sisään, tolppa ulos, ja mikä merkitys sillä voi olla ottelun lopputulokselle ja niin pelkään, tässä tapauksessa myös po-ottelusarjan lopputulokselle. Nyt vaaditaan jo Erkan Jengiltä ihmetekoja tämän ottelusarjan kääntämiseksi, mutta jos suomenmaassa joku valmentaja sen tekemiseksi voi olla, on se minusta juurikin Erkka, kaikesta pessimistisyydestäni huolimatta.

Olen samaa mieltä.

Ossi Väänänen otti 1. ottelussa TsSKA:ta vastaan lopussa aivan turhan jäähyn. Hän esittää kovista, mutta hän ei ole oikeasti luja luonteeltaan. Luja ja kurinalainen pelaaja ei ota tuollaista jäähyä.

Kyllähän erotuomarit antoivat taklauksesta ehkä kohtuuttoman kovan rangaistuksen, mutta toisaalta isku näytti osuvan ensiksi nuoren Prohorkinin päähän ja tämä putosi jäähän. Tilanteessa oli mukana myös huonoa onnea: Prohorkinin matala asento, Väänäsen eleet, aivan kuin hän olisi nostanut käsiään ennen tööttiä. Erotuomarit joutuvat tekemään ratkaisunsa aina yhden hetken perusteella eivätkä voi miettiä ja katsoa tilannetta uudestaan hidastettuna. Erotuomarivirheet yleensä kuitenkin tasoittuvat, kun niitä tarkastellaan pidemmällä aikavälillä.

GM Jari Kurri toi tänään mediassa esille tarpeen kehittää KHL-liigan erotuomaritoimintaa. :Thumb up:
Olen seurannut KHL:ää kaudesta 2009-2010 alkaen ja komppaan Kurria. Erotuomareiden tasoa olisi saatava paremmaksi ja ennen kaikkea tasaisemmaksi. Tasoerot ovat liian suuret. Huonoimmat pois ja uusia tilalle. Jonkin verran lisää ulkomaalaisia tuomareita, esim. Tsekistä, Slovakiasta ja Suomesta. Nykyisellään Suomesta on vain Jyri Rönn ja ainakin Dynamo Moskovan kannattajat moittivat häntä aina, kun hän on tuomaroimassa Dynamon pelejä. Dynamon kannattajat väittävät TsSKA Moskovan olevan KHL-liigassa ainoa erotuomareiden suosikki, koska joukkueen halutaan yli 20 vuoden korpivaelluksen jälkeen voittavan Gagarin Cup.

Arvioin itse ennen kauden alkua Jokereiden pääsevän niukin naukin playoffeihin. Joukkueen päästyä kirkkaasti playoffeihin ja vastustajan varmistuttua Dinamo Minskiksi Lokomotiv Jaroslavlin sijaan ennustin Jokereiden yltävän 2. playoffkierrokselle ja joukkueen tien päättyvän sitten joko SKA Pietarin tai TsSKA Moskovan käsittelyssä.

Toivottavasti Jokerit voittaa maanantaina ja pitkittää sarjan yli 4 peliin. Eilen joukkue pelasi heikosti ja alistuneesti, vaikka TsSKA pelasikin loistavasti. TsSKA:n ainoana heikkoutena tai ei ihan 100-prosenttisena asiana pidän maalivahtipelaamista. Lalande on mielestäni Galimovia parempi, mutta muistan hänet vielä Dinamo Minskista kaudelta 2011-2012, jolloin Dinamo Riikakin teki hänestä keskinäisissä otteluissa monta kertaa reikäjuustoa. TsSKA:n puolustuspelaaminen on tietysti laadukkaampaa kuin Dinamo Minskin, mutta silti pitää pyrkiä maalin suulle kunnolla eikä lammastellen eiliseen tapaan. Tarvitaan suomalaista sisua ja johtavien pelaajien (mm. Linus Omarkin, joka pelasi eilen arkaillen) esille tuloa!

Hienoa mennä ylihuomenna Hartwall Arenalle. Toivottavasti halli on täynnä, koska kauden päätös lähestyy joka tapauksessa.

Lisäksi on mahdollista nähdä livenä mielestäni yksi maailman parhaista pelaajista Aleksander Radulov. Itse näin hänen pelaavan kaudella 2011-2012 Riika-areenalla Salavat Julajev Ufan riveissä. Muistan vieläkin, kuinka riikalaisyleisö buuasi ja vihelsi hänelle. Kotijoukkue johti peliä muistaakseni 1-0. Ajattelin, että Radulovin kuumentaminen ei ollut viisasta, koska hän saattaisi herätä pelaamaan. Niin kävi. Ensiksi hän joutui jäähylle, nousi seisomaan aitiossa ja näytti yleisölle keskisormea (!). Sen jälkeen hän luisteli takaisin jäälle ja teki muutaman vaihdon aikana 2 maalia ja taisi syöttää yhden. Salavat Julajev voitti pelin. On kyllä huikea pelaaja: nopea, taitava, vahva, fyysinen, kova tekemään työtä.

Suosikkijoukkue: Ilves, QPR,Torpedo Nizhny Novgorod, Minnesota Wild

ViestiKirjoittaja wildwind » 15.03.2015 00:44

En nyt näe tarvetta kommentoida hienoa KHL-tykkiämme, vai pitäisikö sanoa "Tykkinaattoriamme" Telleä yhtään sen enempää, niin asiantuntevilta nuo kommenttinsa vaikuttavat ja hyvä niin. :Thumb up: Jatka Telle asioihin kiinniottamistasi, sillä se on ihan oikeasti elintärkeää tälle meidän hienon Kiekkofoorumimme olemassaololle. :Thumb up:

En nyt kuitenkaan halua väittää, että osittain Tellen kanssa yhteneväiset kommentaatiomme olisivat sittenkään se ainoa totuus? En usko, että Tellekään tuollaista väittäisi? Onko sellaista totuutta edes olemassa, jos kommentoijilla on kuitenkin olemassa omat makunsa/motiivinsa? Sitäpaitsi, Vaihtiksessa saa, sillä niin olen oppinut, sanoa mielipiteensä kukin täysivaltaisena pysynyt Vaihtislainen, riippumatta hänen ihmistyyppiytensä muista määritteistä. So, keep your words free... :Thumb up:
Jos kerran nauru pidentää ikää, mitäköhän totisuudesta sitten seuraa?

Kun on pää pilvissä, näkee huonosti.

Jotkut ihmiset tuovat iloa minne sitten saapuvatkin- toiset taas mistä lähtevätkin.

Suosikkijoukkue: TURKU, Minnesota Wild

ViestiKirjoittaja Jack » 15.03.2015 10:42

wildwind kirjoitti:Jokerit, ja vaikka suupieliini kipeää ottaakin, ovat aiheuttaneet tällä kaudella itselleni parhaimmat hyvän-olon tunteet. Olen kaudella seurannut Jokereiden otteita paljon enemmän, kuin esim. oman Ilvekseni otteita, ihan vain kanavapaketti-valintojenikin tähden.

Yhdyn tähän. Jotain on Jokerit tehneet hyvin, jos tälläinen Tepsiä ikänsä kannattanut "turkulainen" on käynyt tällä kaudella enemmän paikanpäällä Hartwall Arenalla (140km välimatka), kuin HK-Areenalla (32km). Paljonhan tähän ovat vaikuttaneet nämä "ilmaismatkat" joita eri vedonlyöntiyhtiöiltä olen Jokereiden peleihin saanut. Sieltä tuli myös Jokerien playoff-kausikortti, joten maanantaina ja luultavasti tiistainakin paikanpäälle.

Mitä tulee tähän kauteen, Jokerit ovat jo nyt onnistuneet. En usko joukkueen marssivan enään TsSKA:sta ohi. Toivon silti edes yhtä kotivoittoa joko maanantaina tai tiistaina. TsSKA on tällä hetkellä sarjan kovin joukkue. Uskaltaisin laittaa rahani heille jos aletaan keskustelemaan Gagarin Cupista.

Tuota Tellen Väänäs-vihaa en oikein ymmärrä, mutta suon jokaiselle oman mielipiteen. Minun mielestä Ossi on myös JOUKKUEPELAAJA isolla Jiillä.
Aurinkokuningas: "vaihdetaan klubin takkia, tuu sä koutsaamaan, luo se buumi tonne, mä tulen sinne jakamaan noit viisauksii sinne ylen lämpimää officee."

Suosikkijoukkue: Lukko, Red Wings, Chelsea, AIK, Trail Blazers

ViestiKirjoittaja Lehväs » 15.03.2015 11:13

Telle kirjoitti:Itse en pysty vieläkään ymmärtämään, miksi Henrik Karlsson hankittiin Jokereiden ykkösmaalivahdiksi. Petri Vehanen olisi ollut minun mielestäni parempi, vaikka hän ei ole enää ihan Ak Bars -kausien vedossa.

Vehanen halusi aikaa omalle perheelleen ja antaa lapsilleen kokemuksia erilaisesta kulttuurista. Tähän yhdistelmään Saksa on ollut hänelle loistava paikka ja haluaa siellä myös jatkaa.

Itse taas näen, että Karlsson on juuri sitä, mitä hänestä haluttiin: ykkösveskari, joka antaa aina mahdollisuuden joukkueelle voittoon omalta osaltaan. Parantanut hurjasti alkukaudesta. Minä ainakin ymmärrän päätöksen hankkia Karlsson varsin hyvin.

Tuo mainitsemasi yhteistyösopimus jonkun liigajoukkueen kanssa voi olla aika hankalaa saada aikaiseksi, kun ottaa huomioon tavan, jolla Jokerit ilmoitti siirtymisestään KHL:ään. En laittaisi tällaisen sopimuksen toteutumiselle kovin suuria odotuksia.
...

Telle

ViestiKirjoittaja Telle » 15.03.2015 12:40

Lehväs kirjoitti:Vehanen halusi aikaa omalle perheelleen ja antaa lapsilleen kokemuksia erilaisesta kulttuurista. Tähän yhdistelmään Saksa on ollut hänelle loistava paikka ja haluaa siellä myös jatkaa.

Itse taas näen, että Karlsson on juuri sitä, mitä hänestä haluttiin: ykkösveskari, joka antaa aina mahdollisuuden joukkueelle voittoon omalta osaltaan. Parantanut hurjasti alkukaudesta. Minä ainakin ymmärrän päätöksen hankkia Karlsson varsin hyvin.

Tuo mainitsemasi yhteistyösopimus jonkun liigajoukkueen kanssa voi olla aika hankalaa saada aikaiseksi, kun ottaa huomioon tavan, jolla Jokerit ilmoitti siirtymisestään KHL:ään. En laittaisi tällaisen sopimuksen toteutumiselle kovin suuria odotuksia.

Saksalainen elämäntapa ja kulttuuri taisi olla kuitenkin sivuseikka. Aika lähellä totuutta lienee väite, että Jokerit ei vain halunnut maksaa Vehaselle hänen pyytämäänsä summaa. Sitä en ymmärrä, kun esim. Jere Karalahteen oltiin valmiit satsaamaan valtava summa suhteessa pelaajan pelilliseen tasoon.

Yhteistyösopimus jonkin SM-liigajoukkueen ja Jokereiden välillä voi tuntua tällä hetkellä yhtä mahdottomalta kuin se, että joku olisi pari vuotta sitten esittänyt ääneen ajatuksen Jokereiden siirtymisestä KHL-liigaan. Lähes kaikki on mahdollista. Erityisesti huippu-urheilussa, josta on tullut liiketoimintaa.

Minusta Bluesin kannattaisi olla jopa aloitteellinen asiassa. Win-win -sopimus, jossa kumpikin osapuoli voittaa, on mielestäni mahdollinen tässä tilanteessa.

Telle

ViestiKirjoittaja Telle » 15.03.2015 13:02

Jack kirjoitti:Yhdyn tähän. Jotain on Jokerit tehneet hyvin, jos tälläinen Tepsiä ikänsä kannattanut "turkulainen" on käynyt tällä kaudella enemmän paikanpäällä Hartwall Arenalla (140km välimatka), kuin HK-Areenalla (32km). Paljonhan tähän ovat vaikuttaneet nämä "ilmaismatkat" joita eri vedonlyöntiyhtiöiltä olen Jokereiden peleihin saanut. Sieltä tuli myös Jokerien playoff-kausikortti, joten maanantaina ja luultavasti tiistainakin paikanpäälle.

Mitä tulee tähän kauteen, Jokerit ovat jo nyt onnistuneet. En usko joukkueen marssivan enään TsSKA:sta ohi. Toivon silti edes yhtä kotivoittoa joko maanantaina tai tiistaina. TsSKA on tällä hetkellä sarjan kovin joukkue. Uskaltaisin laittaa rahani heille jos aletaan keskustelemaan Gagarin Cupista.

Tuota Tellen Väänäs-vihaa en oikein ymmärrä, mutta suon jokaiselle oman mielipiteen. Minun mielestä Ossi on myös JOUKKUEPELAAJA isolla Jiillä.

Voi olla, että joukkuepelaaja tarkoittaa meille eri asiaa. Minulle se tarkoittaa, että pelaaja ajattelee yksittäisissä pelitilanteissa joukkueen etua ja toimii kaukalossa sen mukaan.

Jokaisella pelaajalla, joka on tunteella mukana pelissä, keittää joskus. Ossi Väänäsen aivopieru 1. TsSKA-pelissä playoffvaiheessa ei ollut valitettavasti hänen ensimmäinen tai toinen tällä kaudella. Hän on ottanut todella paljon typeriä jäähyjä sen takia, että vauhti tai pelisilmä eivät riitä enää KHL-tasolle. Pakko kahvata ja koukkia, kun ei pysy muuten vauhdissa. Kiekossa Väänänen ei ole pysynyt milloinkaan, mutta tällä kaudella lähes pelkkää roiskimista. Lisäksi minulla on herännyt viime aikoina epäilys, että Väänäseltä puuttuu kunnioitus vastustajaa, peliä ja omaa joukkuettaan kohtaan.

Esimerkki hyvästä joukkuepelaajasta kiekottoman puolustajan kategoriassa on mielestäni Janne Jalasvaara. Hän pelaa kovaa, mutta hänen päästään löytyy jokin raja, jonka ylitse hän ei mene. Voidaan puhua vastustajan tai pelin kunnioittamisesta, minä puhuisin molemmista + oman joukkueen kunnioittamisesta. Kaikkia niitä löytyy Janne Jalasvaaralta. Esimerkkinä yksi tämän kauden Moskovan derbyistä, jossa Dynamo voitti TsSKA:n. Dynamo taklasi 44 kertaa ja niistä noin 15 oli Jalasvaaran. Hän mm. taklasi saman vaihdon aikana kaksi kertaa TsSKA:n Da Costaa, joka ei tykkää taklauksista. Jalasvaara ei tehnyt taklauksia pelkästään omasta halustaan vaan toteutti valmentajan pelisuunnitelmaa täydellisesti. Hän pelasi tuossa pelissä ja pelaa aina ensisijaisesti joukkueelle, ei itselleen tai esim. kannattajille. Tätä on mielestäni joukkuepelaaminen ja joukkueelle pelaaminen parhaimmillaan. Janne Jalasvaara on valitettavasti yksi aliarvostetuimmista suomalaispelaajista, Ossi Väänänen yksi yliarvostetuimmista.

Erityisesti Jokereiden kannattajat antavat Ossi Väänäselle paljon anteeksi ja tasoitusta hänen Jokeritaustansa takia. Minä en ole Jokerikannattaja ja arvioin häntä ulkopuolisena, kaukalossa tällä kaudella ja SM-liigassa näkemäni perusteella. Hän on yksi niistä liian vanhoista ja KHL-liigaan liian vauhdittomista ja puukätisistä pelaajista, joiden sopimuksista Jokereiden kannattaisi pyrkiä irti eikä ainakaan jatkaa niitä.

Suosikkijoukkue: Lukko, Red Wings, Chelsea, AIK, Trail Blazers

ViestiKirjoittaja Lehväs » 15.03.2015 13:34

Telle kirjoitti:Saksalainen elämäntapa ja kulttuuri taisi olla kuitenkin sivuseikka. Aika lähellä totuutta lienee väite, että Jokerit ei vain halunnut maksaa Vehaselle hänen pyytämäänsä summaa. Sitä en ymmärrä, kun esim. Jere Karalahteen oltiin valmiit satsaamaan valtava summa suhteessa pelaajan pelilliseen tasoon.

Yhteistyösopimus jonkin SM-liigajoukkueen ja Jokereiden välillä voi tuntua tällä hetkellä yhtä mahdottomalta kuin se, että joku olisi pari vuotta sitten esittänyt ääneen ajatuksen Jokereiden siirtymisestä KHL-liigaan. Lähes kaikki on mahdollista. Erityisesti huippu-urheilussa, josta on tullut liiketoimintaa.

Minusta Bluesin kannattaisi olla jopa aloitteellinen asiassa. Win-win -sopimus, jossa kumpikin osapuoli voittaa, on mielestäni mahdollinen tässä tilanteessa.

Vehasen mukaan palkat ovat Saksassa samaa tasoa Suomen kanssa. En usko rahan ratkaisseen tässä asiassa. Perhe ratkaisi eniten, sillä KHL:ssä hän olisi joutunut matkustamaan ja sitoutumaan joukkueeseen paljon enemmän. Lapset kasvavat ja ovat pieniä vain kerran.

Jokereiden tapa lähteä KHL:ään oli todella tyylitön. Se tapahtui liigajoukkueiden välisen osakassopimuksen vastaisesti ja ilman, että Liigalta kysyttiin yleisellä tasolla mitään. Jupakasta selvittiin tuntemattomalla rahasummalla, mutta haavat eivät ole varmastikaan umpeutuneet vielä. Pidän epätodennäköisenä, että joku liigaseura lähtee yhteistyöhön ja jos lähtee, se aiheuttanee muissa seuroissa närää.
...

Suosikkijoukkue: Oulun Kärpät

ViestiKirjoittaja Nestori » 15.03.2015 14:32

Lehväs kirjoitti:Jokereiden tapa lähteä KHL:ään oli todella tyylitön. Se tapahtui liigajoukkueiden välisen osakassopimuksen vastaisesti ja ilman, että Liigalta kysyttiin yleisellä tasolla mitään. Jupakasta selvittiin tuntemattomalla rahasummalla, mutta haavat eivät ole varmastikaan umpeutuneet vielä. Pidän epätodennäköisenä, että joku liigaseura lähtee yhteistyöhön ja jos lähtee, se aiheuttanee muissa seuroissa närää.

Lehväksen pointissa vinha perä. Uskon myös, että Liiga-seurat eivät tällä hetkellä tähyile itään päin ihan taloudellistenkin seikkojen takia. Tällä kaudella on jo monta kertaa todistettu, ettei sitä kaasurahaa riitä kaikille tarpeeksi.

Ja mitä tulee Ossi Väänäseen, niin siinä on viimeisen päälle joukkuepelaaja. Ihan näin Kärppä-lasienkin läpi katsottuna. Siinä olen Tellen kanssa samaa mieltä, että Väänäsen jalka ei liiku enää tarpeeksi vauhdikkaasti. Ainakaan KHL:n tasolla. Minusta on alkanut tuntumaan siltä, että Väänäsen palkkaaminen oli osa eräänlaista markkinointikikkaa, jolla Jokerit-kannattajia lepyteltiin Venäjälle lähdön varmistuttua. Tiedä sitten?
Oulun Kärpät

Telle

ViestiKirjoittaja Telle » 15.03.2015 14:46

Bluesin osalta mahdollisen yhteistyösopimuksen näkökulmasta aika ratkaisevaa on seuran taloustilanteen kehittyminen. En tunne sitä tarpeeksi hyvin, mutta käsittääkseni jopa likviditeettikonkurssin (maksukyvyttömyyden) uhka on ollut olemassa.

Jos jonkin seuran koko tulevaisuus on vaarassa, niin en usko Jokereiden KHL:ään siirtymisen painavan toisessa vaakakupissa ratkaisevasti. Bluesin talouden lopullinen romahdus ja sen vaikutukset seuran urheilutoimintaan olisi kova isku myös SM-liigalle. Onko nyt lähestymässä asetelma, jossa ei ole olemassa Bluesin ja SM-liigan näkökulmasta kovin paljon vaihtoehtoja tai ainakaan hyviä sellaisia? Jokereiden kannattaisi tehdä ratkaisuehdotus, win-win -periaatteella. Vastapuolella saatettaisiin silloin kyetä myönteiseen päätöksentekoon, puhtaalta asiapohjalta, ilman tunteita.

Telle

ViestiKirjoittaja Telle » 16.03.2015 23:24

Olipa hieno peli Jokereilta TsSKA:ta vastaan playoffsarjan 3. pelissä. Tuloksena 3-2 voitto TsSKA Moskovasta kovan ja tasaisen väännön jälkeen. Otteluvoitot nyt TsSKA:lle 2-1. Hartwall Arena oli lähes täynnä, 13 217 katsojaa. Tunnelma oli hyvä ja pelin taso loistava. Kun Arenalla verrattiin Jokereiden ja TsSKA:n kohtaamisia NHL-peleihin niin kyllähän pelin taso tänään oli käsittämättömän korkea. Seuraan NHL:ää vain satunnaisesti, mutta uskallan väittää, että Hartwall Arenalla saatiin nauttia tänään NHL-tason jääkiekosta.

Eteläpääty huusi ja buuasi joka kerta, kun Aleksander Radulov sai kiekon. En usko huudon tehonneen häneen, koska hän on tottunut samaan ja paljon pahempaan esim. Riika-areenalla, jossa olin itse kolme vuotta sitten todistamassa, miten koko halli huusi ja vihelsi herra no 47:lle. Radulov ei ollut tänään parhaimmillaan, mutta toki erittäin vaarallinen aina kun luisteli jäälle.

TsSKA hallitsi ottelua alussa lievästi, mutta ottelun puolivälin jälkeen Jokerit sai tsempin päälle ja alkoi taistella tosissaan. Kiekko liikkui ja miehet myös. TsSKA oli liikaa Radulovin varassa. Joukkue on siinä mielessä erittäin haavoittuva. Radulovin ongelma on, että hän on liian hyvä omaan ketjuunsa. Yhteispeliä ei oikein syntynyt tänään ja herra no 47 alkoi kuskata kiekkoa liikaa itse. Häneltä nähtiin tänään jopa pari pahaa kiekonmenetystä. Igor Grigorenko pelaa mielestäni aika hyvin Radulovin kanssa, mutta ketjun sentteri Da Costa pelasi mielestäni tänäänkin heikosti. Hän ei taida olla tarpeeksi fyysinen pärjätäkseen tosipeleissä.

Jokerit pelasi joukkueena TsSKA:ta tasaisemmin eikä alisuorittajia ollut. Kaikki Jokeripelaajat pelasivat hyvin. Koko ottelun paras oli tänään mielestäni Tommi Huhtala. Hän teki kaksi tahtomaalia. Se ei yllättänyt minua, koska jo kaudella 2010-2011 Huhtala eli Hotsi pelasi Ässissä fantastisesti koko runkosarjan, mutta erityisesti playoffeissa. Blues voitti Ässät muistaakseni otteluvoitoin 4-2, mutta Ässien kakkoshyökkäysketju Savinainen - Kuparinen - Huhtala ja maalivahti Eero Kilpeläinen pitivät joukkuetta pystyssä Mika Niemen, Tuomas Santavuoren jne. sulaessa täysin painetilanteessa.

Toivoin Jokereiden voittavan tänään ja pitkittävän sarjaa. Se toteutui. Taistelu jatkuu huomenna Hartwall Arenalla. Kumpikaan joukkue ei tule antamaan periksi. Jokerit tietää, että voittamalla huomisen pelin se saa sarjan palaamaan tavallaan lähtötilanteeseen. TsSKA taas halunnee päästä katkaisemaan ottelusarjan kotihallissaan Moskovassa.

Salming

ViestiKirjoittaja Salming » 17.03.2015 21:06

Telle kirjoitti:Olipa hieno peli Jokereilta TsSKA:ta vastaan playoffsarjan 3. pelissä. Tuloksena 3-2 voitto TsSKA Moskovasta kovan ja tasaisen väännön jälkeen.
Tänään sitten olikin taas TsSKA:n vuoro niistää Jokereita ja ryöstää voitto 0-3 lukemin. Viihdyttävää ja tasaista lätkää, joka sitten ratkesi lopulta päätöserässä. Jokerit aloitti matsin hyvin ja dominoi ekaa varttia, mutta paria tolppakutia lähemmäksi isännät eivät päässeet. Vieraat sen sijaan hyödynsivät ensimmäisen ylivoimansa, kun Hjalmarsson käveli laidasta sisään ja ampui etuyläkulmaan tarkasti. Toisessa erässä Jokereiden pakka sekosi ja viisikon etäisyydet kasvoivat. Ajatus karkasi ja silloin TsSKA:n keskialueen sumpun lävitse on äärimmäisen vaikea tunkeutua. Kolmannessa erässä Jokereiden kirivaihdekin jäi melko vajaaksi. Vieraat tekivät viimeisellä kympillä kaksi ylivoimaosumaa. Ensin Denisov tykitti viivasta ja kiekko lirui Karlssonin kainalosta yli maaliviivan. Viimeisin niitin iski Grigorenko maalin edestä kevään kahdeksannella osumallaan. Hirmuvireessä on Igor. :Thumb up:

Sarja on tosiaan nyt 3-1 ja ei Jokerit tuolta enää nouse millään. TsSKA pääsee pelaamaan paineettomasti seuraavat kaksi matsia ja eiköhän homma mene seuraavassa tai sitä seuraavassa ottelussa lopullisesti poikki. Paremmasta jengistä ei ole ollut suurtakaan epäselvyyttä. Erkka koitti herätellä jengiä rikkomalla tuon Lokomo-ketjun, kun Moses ja Aaltonen vaihtoivat paikkoja, mutta tuokin piristysruiske toimi vain toisen erän lopussa.

EdellinenSeuraava

Paluu Helsingin Jokerit